Ivan Donev

Автор: Елица Стойчева

Българският успех
зад граница

Споделените мечти се сбъдват по-лесно

Иван Донев е човек, който е сбъднал своите модни мечти и сега продължава с нови, но се е заел с това да помага и на много други млади дизайнери да сбъднат своите.
Тръгнал от град Раковски, за да твори мода с ръцете и душата си, днес моделите на Иван Донев се обличат от личности от целия свят за едни от най-престижните червени килими и събития като: фестивала на киното във Венеция,

Нощта на звездите в Холивуд, Гала вечерята на Оскарите, благотворителната вечер на сър Елтън Джон в Лос Анджелис, на наградите BAFTA, филмовия фестивал NAPA Valley Film Independent Spirit Awards Hollywood.

Пускане на видеото

Актрисите Брияна Евиган, Кристина Очоа „Blood Drive“, София Милош от „Местопрестъплението: Маями“, певицата Дая (носител на Грами), Певицата Mýa (Мръсни танци:Хавански нощи), Падма Лкшими (носител на Еми), от кралското семейсво Лейди Виктория Фредерика Изабела Хърви и много други.

Неслучайно на тазгодишните Code Fashion Awards 2023, Иван си тръгна със статуетка за Посланик на българската мода по света. Но какъв е пътят до световния моден успех, четете в откровеното ни интервю сега.

Иван, неслучайно започваме рубриката си за българския моден успех зад граница с теб, защото знаем колко наситен с перипетии и емоции е модният ти път досега. Разкажи кога разбра, че модата ще е твоята съдба?

Благодаря за тази чест и наистина се радвам за момента, в който се срещаме, след тези дълги две години пауза за всички нас. Емоцията и трудностите смятам , че са на дневен ред за хората с големи мечти, а особено в началото за дете като мен, което излиза от един малък български град, за да преследва мечтите си.

Един от любимите ми парадокси на живота е, че там, където границите са тесни, мечтите са все по- големи и обширни. Модата винаги по един или друг начин е присъствала в живота ми, наблюдавайки работата на моята майка, а и всичко с което се захващах в един момент, водеше до модата, така че смея да кажа, че аз и тя (модата) сме се привличали взаимно без дори да се търсим.

Fashion

Италия е изворът на висшата мода. Кое беше най-трудно за теб, когато отиде да учиш там? Има личерти на италианците, които и до днес не можеш да разбереш и с какво тяхната култура те промени?

В началото беше трудна езиковата бариера, но както се казва- оправях се колкото да не си изям боя(смее се). Страдах от това, че не можех да се защитя, за тях бях поредният чужденец, отишъл да им вземе хляба.

Пристигнах през 2007, тъкмо България беше новата в ЕС, така че съвсем не ми се радваха като чужденец. Но това в един момент отмина. Не след дълго имах приятели, за които бях просто Иван, а не „българинът“.

Италия не е много различна от България относно негативните черти, или по-скоро двата народа. От Юг до Север хората, нравите и животът се променят като че ли са в две различни държави. Може би чертата в характерите им, която най- силно ме дразни и не разбирам и до днес, е тяхното лицемерие и фалшивата им куртоазия. 

Когато към тях прибавим им абсурдния им на моменти патриотизъм, базиран на много голяма липса на култура спрямо другите народи, можеш да се почувстваш не на място. И въпреки лошите страни, в живота си в Италия намерих най- добрите си приятели, изживях най- вълнуващите си любови, намерих подкрепа и мотивация да се развивам и да вярвам в себе си. Научих се да търся винаги положителното у хората.

Коя е най-паметната за теб модна среща в работата ти досега?

Няколко са паметните срещи и то защото са се случили в значими моменти в моето израстване. Първата важна и бих я определил като НАЙ е с директора на академия Koefia- професор Джиовани ди Паскуале. Това е личността, което притежава толкова много човечност, колкото и професионализъм. Примерите и методите му на работа са наистина вдъхновяващи, а аз самият се опитвам да ги следвам и прилагам в работата с моите студенти.

Italy Life

Другите кратки, но също мотивиращи и важни, са тези със Санто Версаче, Пако Рабан и иконата Наоми Кембъл  по време на снимките на новата кампания на H&M.

Истината е, че животът в Италия, а и многобройните участия в световни модни форуми ме срещнаха с хора, които оставиха и оставят следа в живота ми както творчески, така и лични.

В момента работата ми в различни кино и рекламни проекти пък ме среща с личности, които абсолютно затварят кръга на креативно, световно общество, в което винаги съм мечтал да творя и живея.

Ти не изневяраш на висшата мода. Какво е бъдещето й в ерата на fast food ежедневието ни? Ще се завърнем ли към модата като ювелирен занаят, такава каквато се е зародила преди хиляди години?

Смятам, че пазарът е пренаситен. Има твърде голямо производство на дрехи с кратък живот и то именно, защото бързата мода губи контрол над качеството както на тъканите, така и над конфекцията на самата дреха, крайният резултат е този: евтини дрехи в изобилие и текстилен отпадък в околната среда.

Не предвиждам завръщане към модата в нейния истински смисъл, първо, защото появата на бързата мода причини покачване цените на целия цикъл на Висшата Мода. Второ, липсата на способни хора, които да създават мода. Все повече са младите, които мечтаят да бъдат дизайнери, но неспособни дори да изберат правилния текстил, а още по- малко да създадат кройка или да шият. Висшата мода започва да се превръща в нещо още по- лимитирано за определена група хора, ценители.

Ако трябва да употребя една дума за твоя моден почерк– то тя е свобода. Как ти би го описал и как поддържаш ума си свободен, за да твори?

Аз съм дизайнер, който не спазва и не следи тенденция, нито в линия, нито в цветове. Не се боя от това дали модата, която създавам ще се хареса или не.
При мен не съществуват готови модели, които да дойдеш, да си харесаш и да купиш. Все още моите модели не се предлагат никъде в България, така че единственият вариант е директният контакт с мен. Аз създавам за клиентите дали било дами или господа, според тяхната физика, личност, повод и място.

Dress

По време на кампания, абитурииенти или булки, провеждам предварителни срещи с клиентите, заедно създаваме линията, всеки детайл от цвят до бродерия дори и аксесоари.
Предпочитам да отделя повече време на няколко клиенти, отколкото никакво на много само, за да спечеля.
Чувствам се свободен, защото не правя мода, за да оцелявам, а защото това е моята най- голяма любов и я правя със страст.

Коя е любимата ти колекция и ревю до този момент в кариерата ти?

Предполагам, че за още дълго време моята любима остава арабската колекция, създадена през 2016, вдъхновена от артефакти от Музея за Ислямско Изкуство в Катар. Това беше едно огромно предизвикателство, което приех веднага.

Колекцията остава най- продаваната, най- награждаваната и най- публикуваната от медии на няколко континента. Тя обединява култура, история, любов, култ към жената, диалог чрез универсалният език на модата.

Как дойде идеята за TEXTAILOR EXPO и лесно ли убеди италианските ти колеги и приятели да застанат зад младите дизайнери, които подкрепяш?

През 2019 бях поканен от организаторите на TEXTAILOR EXPO да бъда част от това красиво и уникално събитие с моята модна работилница CreativeLab by IvanDONEV. Ето, отново ще намесим думата „свобода“, получих я на 100% пред всяко мое изискване и идеи в името на това, да дадем максимално на младите, креативни, български студенти и любители на мода.

Щастлив съм, че тази година имахме 120 регистрирани участници от цяла България. Три дни отворени врати към практически уроци, теория, срещи с гостите ни от Италия.

Лоренца Кастелани от SUITEX international, която раздаде 8 награди на стойност 29 000 евро за финалистите в конкурса за млади дизайнери TailorYourMind. Награда, която ще отвори нови врати и хоризонти в иначе трудния и пълен с конкуренция моден свят в Италия.

Start Up

Модното Експо в Пловдив е единственото изцяло благотворително събитие за всички, желаещи да участват бългаски училища, академии, университети и институти. 

То дава шанс на всеки да погледне модата в нейния затворен цикъл, образование, модна работилница, startUp, модно дефиле, среща с индустията, която създава текстил, бродерия, аксесоари, машини, щампа и краен продукт до самия купувач.

Щастлив съм, че вие бяхте медията, която подкрепи събитието по време на церемонията по награждаване, защото вие показахте на България и черешката на тортата, а имено колаборацията с моя скъп приятел и колега, майсторът на скулптори за глава Giuseppe Fata. 

Не беше трудно да ги поканя да дойдат особено, когато причината е една, да мотивираме бъдещите таланти на това красиво изкуство.

Колекцията, която представихте заедно с Джузепе Фата в Пловдив още вълнува модните ценители. Какво мислиш за модните колаборации, които в последните няколко години доминират на световния моден подиум?

Колаборацията е практика, която съществува в модата от много време. В началото тя се ражда като демонстрация на едно преофесионално приятелство, до днес, когато е един интрумент на добрия маркетинг. Смятам, че такива инициативи доближават публиката до културата на модата особено, когато в нея е включен висок бранд.

Нашата колаборация е чистото посвещение на красотата на нашите музи. Както аз, така и Джузепе сме по- скоро творци, това прави от нас дизайнери с кауза в името на съхранението на Висшата Мода.

Fashion Trend

Какво още искаш да ти се случи в модата?

Мечтите ми са много, но мечтая да създам дреха за две конкретни жени и то от много години. За примата Лили Иванова, жената на, която се възхищавам с цялата си душа и сърце и разбира се, за любимата ми актриса Джулия Робъртс, до която имах възможност да бъда близо през моя стаж като студент по време на снимките на филма „Яж, моли се и обичай“.

Кой за теб ще бъде модният тренд на 2023?

Ехехе, нека да остана себе си и в този отговор…  Тенденцията е : „Свободни да бъдем себе си!“

Количка