Албена Александрова е известен моден експерт и дизайнер от 1991 г.
Основател на Модна къща “Рошавата гарга”.
Учила е при най-добрите в Париж – Ив Сен Лоран, Ханая Мори, Соня Рикел.
Специализира в Миланския университет БОКОНИ – “Моден маркетинг на луксозните стоки”.
Магистър по “Лайфстайл журналистика” – Софийски университет.
Докторант към УНСС по тема “Модата като невербална комуникация”.
Има над 300 модни спектакли, колекциите й се радват на успех в България, Холандия, Франция, Русия и Америка.
Създател на модната продукция Фешън вирус по ТВ 7 и рубриката “Мода с Албена Александрова” в сутрешния блок на медията. Консултирала е като главен стилист Огледала по БТВ, както и ТВ 7 и New 7, афилиейт на CNN.
Инструктор по професионален моден имидж в групови и индивидуални консултации. Създател на марката MADAM ROSHAV за Америка с шоурум на българска авторска мода.

Повече информация можете да откриете на сайта й
е рубрика за стил и създаване на модна култура.

МАДАМ РОШАВ ще разказва любопитни неща от световните модни подиуми и известни имена в модния дизайн. Ще споделя историята на модата и нейния съвременен прочит. Всичко ново е добре забравено старо! Но никога не е същото!

МАДАМ РОШАВ ще дава модни съвети за оформяне на личен стил и ще разказва за онази 1/3 от света, която е заета в модната индустрия. Tя ще отговаря на читатели, за които е интересно да научат повече за съвременния лайфстайл.
Бялата риза е най-универсалната дреха, затова никога няма да излезе от мода.

Убедена съм, че много пъти сте слушали за “базов гардероб” и сте видели във всички възможни съвети, че именно бялата риза е от нещата с етикет – must-have!

Карл Лагерфелд беше казал, че ако го попитат какво би искал да е изобретил в модата, то на първо място би поставил – бялата риза!

И наистина може да се каже, че той беше кралят на белите ризи в неговия креативен свят.

Често пъти скучната обикновена “бяла риза” е нашият спасител в ситуации като  “няма какво да облека”. 

И тогава пускаме в действие въображението. Бяла риза с високо столче, а защо не и с жабо или с елегантни маншети със заострени връхчета.

Детайлите правят идеите ни необикновени – оригинални копчета, брошки, ръкавели, луксозни дантели и какво ли още не!

Самият Лагерфелд беше издигнал в култ бялата риза. Високото столче и закръглените ъгли на якичката бяха негова запазена марка.

Седем месеца след като напусна този свят, седем приятели на великия дизайнер създадоха седем бели ризи, вдъхновени от кутюриера за проекта им: “A tribute to Karl: the white shirt project” (С почит към Карл: “проектът бяла риза”)

И така, бялата риза и нейните интрепретации станаха “протагониста” в този единствен по рода си проект в памет на великия Карл.

“Аз не можех да си представя по-подходящ начин да почетем паметта на маестрото.” – сподели Carinе Roitfeld (френски моден редактор, Vogue, Paris, 2001-2011).

И тук е моментът да ви разкажа един любопитен факт от историята на тази така популярна дреха, което вероятно е и вдъхновило благородната душа на Лагерфелд.

Всичко започнало, когато самата Мария-Антоанета решила да позира в бяла памучна дълга риза пред художничката Виже-Лебрен.

В този период тази дреха, извоювана от мъжката половина на света, се носила като долна такава, под основната рокля. 

Шиела се от висококачесвен египетски памук, специално за дамите от висшето общество. 

Приемала се като бельо. Дръзката Мария-Антоанета отказала скъпите коприни и жакарди, модерни по това време и решила да избере по-достъпна материя – памука, с което предизвикала голям интерес и качила  на модната сцена бялата риза!

Дълги години тя била привилегия само на представителите от висшата класа. 

Нисшите слоеве имали забрана за носене на бели ризи. Те можели да имат цветни, на квадратчета, на райета, но не и бели!

До 20-ти век  бялото изделие с копчета можело да се види върху богати джентълмени, които имали възможност да си позволят честата им поддръжка.

Постепенно  бялата риза навлязля в модата и за по-средните съсловия, като чиновническото, например. Голяма част от тях полагали ръчен труд и за да не цапат своите маншети, бил измислен така нареченият маншон с ластици от двете страни, който се надявал върху ръкавите и предпазвал от синьото мастило.

Ех, тази бяла риза, какви ли не изобретения не са създадени в нейна чест! 

Маншони, жаба, маншети, ръкавели, копчета, джобчета…

А когато се появява бунтарката Шанел през 20-те на миналия век, стереотипите рухват кардинално! 

Габриел Бонер Шанел уверено сменя полите с панталони, а блузките – с бели ризи от мъжкия гардероб.

Нейните ръце умело претворяват всяка подробност от ризата в дамски силует – пристегнати с колан, разкопчани първите копчета на деколтето, вкарани в полата или панталона, а за разкош се появява и фишуто – малко елегантно шалче около врата, под яката на ризата.

Тази тенденция много бързо се приема от дами като Марлен Дитрих, Катрин Хепбърн, Ава Гарднер и др.

Да си припомним, че Карл Лагерфелд е творчески директор на Шанел от 1983 г. и той не само запази тази вечно модерна бяла риза, направила марката известна, а издигна на пиедестал нейната мисия, като я превърна в най-луксозната модна дреха.

През 50-те, когато излиза филмът “Римска ваканция”, със знаменитата Одри Хепбърн, облечена в бяла риза, започва нова страница за историята на тази отвоювана от гардероба на силната половинка дреха. Бялата модна магия е отново на гребена на вълната.

И ако през 70-те етническите настроения завладяват модния дизайн, то през 80-те на XX в. белите ризи са в апогея си.

Джанфранко Фере  става синоним на бялата риза.

Наричан е архитектът на бялата риза! Сложни форми, с огромни яки, буфанирани ръкави, широки маншети, аристократични бродерии и всичко това прецизно пресъздадено! Дизайнерът предвижда тази класическа дреха за всякакви ситуации – от строго делови до екстравагантно желани.

Днес неговите ризи са в музеите по света и идеята  му всяка жена да носи бяла риза е лесно осъществима.

Когато през 2013 г. Италианската камара за висша мода решава да припомни на света за гения Фере, няма колебание какво да съдържа изложбата за него – 27 бели ризи, заедно със скиците и рентгеновите снимки на моделите.

Приета като дреха, предпочитана и до ден днешен от по-елитарната част в общество, а също и символ на доверие и искреност в бизнеса, дошли от нейния цвят, тя заема достойно своето място в раздел «класика». Именно в този период бялата риза навлиза в офисния протокол и става част от дрескода на дамите и вече години наред не слиза от модната сцена. Придобила дори по-минималистично звучене през 90-те, бялата риза остава символ на естествената женска сексуалност. Помните Джулия Робъртс в “Хубава жена”, нали?

Във века на тоталната глобализация, любимите бели ризи са отново на почит. За делова среща, на кафе с приятелка или за вечеря в ресторант винаги ще бъдете актуални, ако заложите на бялата класика. През 2020 Valentino създаде 12  модела, вдъхновени от белите ризи, които съставиха колекцията LeBlanc. Ризи, рокли-ризи, туники от белоснежен поплин привличат вниманието чрез скулптурната триизмерност в обемите.

Тя може да бъде ушита от коприна, от тафта, от атлас, но истинската бяла риза си остава от качествен памук!

 да носите бялата риза е с пола-молив или с панталони, типични за офисния стил – с два италиански джоба, две басти, прибрани надолу към глезена.

Към бялата риза може да добавите жакет или сако мъжки тип (невталено и дълго до ханша).

Бялата риза стои добре със сукман  или рокля без ръкав и е подходяща и за офис.

Бялата блуза е добре да бъде със столче (в мъжки стил)  или типичната шемизета – ( фр. Chemisette).

 

 

Мъжкият стил – яката е прикачена на столче, което по-стандарт е 3 см. По-екстравагантните ризи са с високо столче, около 6 см, но това зависи от дължината на шията. Трябва да се внимава! Карл Лагенфелд си го е позволявал, защото е имал дълга шия.

Дамският стил – шемизета е с легнала яка. В този случай няма столче, яката тръгва от основата на ризата.

И през тази пролет – 2023 модата на дамските макси ризи е в разгара си.

Макси или “овърсайз”, този тип ризи могат да бъдат комбинирани с полуполо или поло по тялото, облечено под ризата, и към тях прав панталон или къса пола.

Модерният “оверсайз”  в бяло може да се носи и като рокля, съчетана с широк колан тип “оби” (коланът на гейшите).

Това, което отличава класическата от макси ризата, разбира се е, размерът ѝ.

Докато класическите са вталени, ненатруфени и по-елегантни, то техните сродни души със свободен дух в овърсайз силует са небрежни и подходящи за уикенда.  Те не се съобразяват с модни правила и изисквания, което ги прави предпочитани, и постепенно завладяват нашето ежедневие с така познатия и често употребяван термин – casual.

Но за него в друга моя статия ще ви разкажа по-подробно.

Още един факт! Причината да обичаме тази иконична е, че всякакви допълнения ѝ отиват, стига да не сме прекалили с декорациите по самата нея.

Бялата риза е емблематична и неподвластна на времето. Всяка стилна жена има в собствения си гардероб поне една такава. Тя вдъхновява и ни кара постоянно да експериментираме, за да я преоткриваме…

Тя е ВЕЧНИЯТ ПРОТАГОНИСТА!

Количка