Българския успех зад граница

Елена Китанов: Моята чанта е моят живот

Преди да се появи смарт телефонът, определено в чантичките ни се събираше всичко най-важно и най-любопитно за нас. Днес просто телефонът има повече памет, а чантата ни задължително трябва да предлага място и за него. Излишно е да казвам, че всеки дамски тоалет си има точно отредената дамска чанта, а в забързаното ни ежедневие изискванията ни към нея стават все по-високи. Тя трябва да е от качествен материал, да е компактна, но не и твърде малка, да ни бъде вярна спътница от работния ден до партито, а и след него. Как една българка се е наела с тежката задача да създава чанти за съвременната жена, ще разберете сега.

Aз съм увлечена по модата още от дете. Може да се каже, че моята майка  ми предаде чувството за естетика, за това колко е важно да се обличаш с вкус и да се различаваш от останалите със собствен стил. Спомням си, когато бяхме деца, тя бродираше на мен и на брат ми пилета, кончета и други персонажи по блузките, което ни правеше много горди и ни караше да се чувстваме специални. Обичах нейния стил и се възхищавах на нейното умение да подбира внимателно оригинални дрехи и аксесоари.

Баща ми, който е завършил дизайн на мъжко облекло, ми предаде практичната част на проектиране, стилизиране и моделиране. Още от дете правя неща с кожа като почнах с ушиването на дрехи на куклите ми, а по-късно – малки ключодържатели обувки, кожени якета, калъфи за очила и кожени чанти. Когато се преместих да живея в Париж, се специализирах в областта на кожените и луксозни сарашки изделия, което ми помага да постигна още по-високо ниво на майсторство.

Но избрах да изучавам също маркетинг и международна търговия, защото те също са важен аспект от бизнеса в модната индустрия.  След като получих сертификати и магистърски степени и придобих повече от 10 години професионален опит в управлението на брандове, реших да лансирам собствена за луксозни кожени изделия, които да съчетават изкуството на занаятите и лукса.

По-скоро, избрах Париж, отколкото Франция. Париж е не само столицата на Франция, но и световната столица на модата.  Още през 17 век Париж е бил един от най-важните модни центрове в Европа.  През 19 век, Париж става известен със своите модни марки, като Chanel, Dior, Hermès, Louis Vuitton, Paul Poiret, Charles Frederick Worth, Jeanne Lanvin и други, които са поставили основите на модната индустрия, както я познаваме днес.

През 20 и 21 век Париж e продължил и продължава да бъде световен моден лидер с дизайнери като Emanuel Ungaro, Yves Saint Laurent, Jean Paul Gaultier, Pierre Cardin, Thierry Mugler, Hubert de Givenchy, Pierre Balmain, Christian Lacroix, Sonia Rykiel  и други. „Седмицата на модата в Париж“ е още едно голямо събитие, което продължава да привлича модни ентусиасти от цял свят. Първата „Седмицата на модата в Париж“ е била проведeна през 1973 година и оттогава става все по-известна. Но Париж не е просто градът на модата. Това е градът, който вдъхновява и създава модата.  Всички тези фактори правят Париж едно от най-важните места за модата в света и място, където всеки моден дизайнер и моден последовател иска да бъде.

За мен беше мечта да стана дизайнер в Париж. Исках да се потопя в тази богата култура и да бъда част от този  начин на живот.

Парижаните са известни със своя изтънчен и елегантен стил на обличане, който е част от тяхната култура и начин на живот. Техният стил се характеризира с изисканост, елегантност и минималистичен подход. 

Те избягват прекалено много аксесоари и прекомерно декорирани дрехи, вместо това се фокусират върху качествени и добре изработени дрехи, които могат да бъдат комбинирани по множество начини. Не се страхуват от някои автентични елементи като барети, шалове или болеро, за да добавят малко женственост към своята визия. Когато става въпрос за обувки, парижанките обикновено избират елегантни балерини, висококачествени кожени ботуши или класически стилети. Стилът на обличане на парижанките може да варира от човек до човек, но като цяло, той е известен със своята класическа елегантност, минимализъм и предпочитане на качество пред количествo.

Ето някои от емблематичните дрехи във френската мода, които присъстват и в моя гардероб:

Този раиран пуловер в моряшки стил е класика на френския гардероб. Емблематична част от иконичните колекции на Jean Paul Gaultier. Може да се носи с дънки, панталони или поли за шик и небрежен външен вид.

Това водоустойчиво палто е още една задължителна част от френската мода. Може да се носи с ежедневни или елегантни тоалети, за да добави нотка елегантност.
Равните обувки са много популярни във Франция, а балерините са едни от най-разпространените обувки. Могат да се носят с поли, рокли, панталони и дори дънки.

Tе могат да се носят с равни обувки или високи токчета за небрежен или елегантен външен вид.

Класическата бяла риза е друга основна част от френския гардероб. Може да се носи с дънки, панталон или пола за изискана визия.
Коприненият шал Hermès е емблематичен френски моден аксесоар. Може да се носи около врата, да се закачи за чанта или дори да се използва като колан. Блейзърът: Той е ключов елемент от френския професионален гардероб. Може да се носи с елегантни панталони или дънки за небрежен и шикозен външен вид. Тези основни части могат да се комбинират по различни начини, за да се създаде разнообразие от елегантни и вечни визии.
Той е ключов елемент от френския професионален гардероб. Може да се носи с елегантни панталони или дънки за небрежен и шикозен външен вид.
Тези основни части могат да се комбинират по различни начини, за да се създаде разнообразие от елегантни и вечни визии.

Сменям чантите си много често, според стила на облеклото за деня. Затова се стремя да нося само най-необходимите предмети и да не я претоварвам с излишни неща. 

Обикновено в чантата ми има мобилен телефон, портмоне, ключове, книга, химикалка, документи, визитни картички и малък несесер с най -необходимата козметика. Опитвам се да държа чантата си подредена, като разделям нещата в отделни джобове, за да мога лесно да намеря нужните неща.Най-странното нещо, което винаги нося със себе си, е талисманът ми, който ми даде близък приятел. Той може да изглежда странно за другите, но за мен е специален и ми носи увереност.

Да, рисковано е и особено в държава като Франция, където французите имат известно непознаване на страните от Източна Европа. Имат някои стереотипи за тези страни като бедност, комунизъм или корупция. Съществува обаче и известно очарование от културното и историческо богатство на тези страни, което може да се прояви в интерес към музиката, литературата, изкуството и кухнята.

По отношение на двустранните отношения французите често имат положително мнение за източноевропейските страни, които се присъединиха към Европейския Съюз. Съществуват обаче и опасения относно миграцията, икономическата конкуренция и сигурността. Възприятието на източноевропейските страни от французите е сложно и нюансирано, повлияно от много фактори и постоянно се развива, според събитията и индивидуалния опит. Това е част от моето предизвикателство да изява българското във френската мода. Неслучайно предпочетох да нарека марката си с моето име ELENA KITANOV и да прибавя съществителното за място PARIS, за да подчертая двойната френско-българска култура и желанието да популяризирам българското във Франция. В работата си отдавам почит на двете държави, които ме изградиха, събирайки уникалността на тези две култури – българската и френската, към които имам честта да принадлежа. Чрез моите произведения изразявам и своето виждане за мода, изкуство и природа.

Идеята за създаването на марката тръгна от българската шевица и от моето артистично влияние, което дойде от родителите ми. Както разказах, те ми предадоха вкуса към изкуството, чувството за естетика и детайл, ноу-хау за автентични техники в изкуствата и художествените занаяти. Използвам техники като ръчна бродерия, позлата, посребряване и други автентични техники. Исках да лансирам един продукт, който да може да съчетае изкуството на занаятите и лукса, да създам уникални чанти, които не само да надхвърлят представите за универсална чанта, но и да допринесат естетически за една нова концепция, която не съществува на пазара. Много важно беше за мен продуктите на марката ми да носят силна идентичност и да бъдат разпознаваеми.

 

Всяка от чантите носи името на богиня. 

 

Така ги олицетворявам, придавам им качествата на съвършената женска красота.

Залагам само на висококачествени материали, каквито са френските, италианските и испански пълнозърнести и ръчно обработени кожи. Пълнозърнестата кожа е най-доброто качество, което може да има една кожа, защото не е коригирана. За продуктите от постоянната гама се използват два вида италианска кожа: бокс калф телешка кожа с гладка, фина и еластична визия, която е благородна кожа, използвана в промишлеността на луксозните кожени изделия. Другата кожа е ръчно щампована в крокодилски стил, лъскава, твърда и стегната – използването на тази техника създава перфектната илюзия за крокодилска кожа. Кожите се поръчват от кожари, които са интегрирали „екологична“ технология в своите процеси за обработка на кожата.

Използвам така също и ултра луксозни кожи, закупени от най-големите  световни модни къщи като Chanel, Dior, Hermès, Delvaux… Тези кожи се използват за ограничени серии и уникални продукти, които марката предлага и в продуктовата си гама. Доверявам се и на компоненти от благородни метали, покрити с паладий или 18-каратово злато. Металните компоненти, които използвам, са изработени от месинг и замак. Материали, които показват много добра устойчивост против корозия, и които се използват широко в изработката на луксозните кожени изделия. В допълнение, всички метални компоненти от гамата чанти с бродерия и чанти с релефни шарки са покрити с паладий – рядък и благороден метал, принадлежащ към групата на платината, понякога по­скъп от златото, със сребристобял цвят металик. Покритието с благороден метал предлага още по-голяма устойчивост против окисление и корозия.

Освен материалите, изработката е също много важен фактор, който определя качеството на едно кожено изделие. Брандът ми залага на висококачествен занаятчийски дизайн, производство, съсредоточено само в Европа – Франция, България и Португалия. Продуктите на марката са проектирани и разработени от мен самата. Имам издаден сертификат от Académie de Paris (Парижката Академия) като майстор на изработка на луксозни кожени изделия. В моята работилница в Париж изработвам собственоръчно продуктите от лимитираните серии и уникатите.

След като прототипирането е завършено (това е най­важната стъпка, която впоследствие определя качеството на продуктите), производството се поверява на одитирани работилници в Европа. Тези ателиета работят с най-големите луксозни къщи. Извършва се строг контрол на всяка стъпка от производствената верига, за да се гарантира безупречно качество. След това сглобяването на елементите се извършва в Париж в моята работилница.

Аз лично предпочитам малка чанта, заради многото ѝ предимства. Малките чанти имат много предимства в сравнение с по-големите чанти, включително:

те са по-леки и по-лесни за носене от големите чанти. Много по-маневрена, тъй като може да бъде носена на рамо, през рамо или в ръка. Това я прави идеална за ежедневно използване, пътувания, разходки или други активности.

по-лесни за организиране и намиране на вещите в тях, тъй като не могат да поберат много неща, което ги прави по-практични за бързи пътувания и посещения на места. Може да я носите с лекота и комфорт, без да се чувствате натоварени.

те са на мода в момента, тъй като предоставят прост и стилен начин за носене на най-необходимите вещи.

могат да бъдат поставени в повечето гардероби, което ги прави лесни за съхранение и достъп.

могат да добавят стил и елегантност на вашия външен вид. Това е перфектният аксесоар за жени, които искат да изглеждат модерни и стилни.

малките чанти са по-евтини в сравнение с по-големите, което ги прави достъпни за по-широк кръг от хора.

могат да бъдат използвани като официални аксесоари за работа, което ги прави по-професионални и удобни за носене на необходимите документи и вещи.

Да, марката участва в няколко изложения, две от които световноизвестните модни изложения First Class и Who’s Next в Париж. Мога да определя като най-голям успех на бранда ми това, че древните ни български символи, които винаги са присъствали в прекрасната ни шевица, все повече се забелязват и предпочитат.

Все повече дами откриват и демонстрират през тях идентичност, независимост и нова визия за себе си. Моите клиентки преживяват своята силна индивидуалност чрез различието на нова естетика, която ги отделя от  общата маса. С моите чанти те заявяват потребност да бъдат забелязани със своята интелигентност и артистичност.

Ненапразно това са дами от артистичните съсловия – дизайнерки, художнички, бизнес дами, артисти и лидери,  които така подсказват за силния си характер, за своята идентичност към определена професия и независимост. Моите чанти са „личности“, в които се разпознава всяка една от моите клиентки. Това е причината да ги преживявам като богини.

Любимата ми серия чанти се казва Héra, която носи името на гръцката богиня на брака и на плодородието.

Тези чанти се отличават с ръчно постигнат релеф, на флорални елементи, вдъхновени от българската шевица. Френският термин на тази техника е Генаж (Gainage), която се използва в сферата на ръчната изработка на луксозни кожени изделия. Идеята е да се вгради шевицата под кожата и тя да може по дискретен и в същото време по оригинален начин да изпъкне под капака на чантата. Тези релефни сюжети разкриват кодирани послания за късмет, просперитет, защита…

Мога да кажа, че имам мащабен поглед относно българския моден пазар. Голяма бариера е дистанцията – това че живея във Франция от 22 години не ми позволява да проследявам с детайли всички събития.

Въпреки това мога да кажа, че в България има много различни тенденции в модата, като някои от тях са вдъхновени от западната мода, докато други са уникални за българския пазар. Освен това в България има дизайнери с растящо внимание към устойчивите модни тенденции като марки, които използват рециклирани материали, еко кожа и органичен памук.

В България също така има множество модни събития, едно от най-известните е, като това в Париж, « Sofia Fashion Week », които представят нови колекции и тенденции от българските модни марки.

Много известен е и конкурсът «Златната Игла », един от най-престижните конкурси за модни дизайн в България, който се провежда всяка година от 1967 година. Той е важно събитие за модната индустрия в България, като отличава и насърчава нови таланти в модния дизайн.

Като мои фаворити модни марки в България, мога да цитирам няколко, които се развиват успешно не само там, но и имат международно признание, като « By Far »,  « Alba », « Blink », « Elly », « Ivaila Stoeva », « Kalinka », « Sophia by Sofia Borisova » и други. Много съм щастлива и едновременно горда, когато виждам, че все повече български марки си пробиват пътя в чужбина, че модата в България се развива все повече и повече.

Обаче както във всяка индустрия, има и предизвикателства. Едно от тях е конкуренцията с големите международни марки, които имат по-големи бюджети за маркетинг и реклама. Освен това, пандемията от COVID-19 и сега войната между Украйна и Русия имат значителен негативен ефект върху индустрията като цяло, а продажбите са намалели поради икономическата несигурност.

Все пак България има богата история в текстилната и модната индустрия, които продължават да се развиват и да привличат талантливи дизайнери и инвеститори. Много от луксозните световни марки делокализират производството си в България заради високото качество на изработка съчетано с конкуренти цени.

Да! Чантите на марката се продават вече и в България от януари месец тази година. Можете да откриете част от колекциите в магазин Farenah Concept Store, който се намира в хотел „Маринела“ на следния адрес : Бул. „Джеймс Баучер“ 100, 1407 ж.к. Лозенец, София, България

Количка