Българският успех зад граница!

Велизар Георгиев

Въпросът не е дали сме по-добри от AI, a дали можем да надградим творенията си с него.

За Велизар Георгиев смело мога да заявя, че е българо-американец и определено артист на бъдещето, за когото пространството и разстоянията са понятия, на които той се наслаждава и изучава с нюх на учен.

И въпреки че модата не е основното му поле за изява, като многостранно развит музикален продуцент, автор на песни и изпълнител на електронна музика – той влага страстта си във всеки аспект от работата си, включваща композиция, изпълнения на живо, звуков дизайн и аудио инженерство, поръсени с доза fashion от бъдещето.

Fashion

За онези, които още не са се докоснали до образа му, подсказвам веднага, че Велизар изигра ключова роля за въвеждането на електронната музика, хаус и техно жанровете у нас.

Неговите редовни изяви под псевдонима DJ Chocho на места като Lipstick, County Club Sozopol, Cutty Sark и Kampione Clubs бяха част от ранната вълна, която оформи българската музикална сцена на прехода от 20-ти към 21-ви век. След като се мести в Ню Йорк,  се съсредоточава върху музикалната продукция и звуковия дизайн.

Под менторството на Кърк Имамура, президент на Avatar Studios и изпълнителен директор на SONY, Георгиев усъвършенства уменията си. Той си сътрудничи с известни музиканти като номинирания за Грами Джей Родригес, саксофонист на Prince; Адам Холцман, кийбордист на Майлс Дейвис и корепетитор на Чака Кан.

Текущите му проекти с Джийн Прицкер, известен с оркестрирането на музика за филми като „Матрицата“ и „Облачен атлас“, включват „Музика за сън“, която е поредица от композиции, създадени по поръчка на Google и изпълнени в спални кабини на летища по целия свят. Негова звукова инсталация беше представена премиерно в Kostabi World в Ню Йорк и впоследствие в Кан за ART3F и Miami Art Basel.

В отговор на мейнстрийм движението и хомогенизирането на електронната музика, което според него кара жанрът да загуби някои от основните си ценности и иновации, Велизар Георгиев стартира и соло групата си Passwar D, дебютирайки с хибридното шоу INSOUND™ във Frieze London през 2019 г.

Оттогава пътува непрекъснато с музиката си в Европа и Северна Америка на ключови събития като Teorema Festival в Барселона, Sonicas в Ибиса, Code в Копенхаген, Context Art Miami, Kunst Salon Salzburg и гарнира всичко това с много солови участия. А сега, настанете се удобно с любимия плейлист и чуйте модата през неговите очи…

Как модата развива артиста в теб?

Тя е като огледало, което отразява кой съм на определен етап от живота си, но не оказва основно влияние върху формирането ми. Всеки има свой собствен подход към модните тенденции, аз обичам да се обличам според това как се чувствам. Като човек на изкуството, съм под въздействието на настроенията си във всеки един момент и определено можете да видите това в ежедневния ми избор. Освен това партньорката ми следи отблизо най-новите тенденции в света на модата, особено в ъндърграунд сцената.

Тя ме отваря за нови интересни  марки и дизайнерски оригинални концепции. Обичам новите идеи, независимо дали в модата, музиката или извън творческото поле. Всички тези влияния се преплитат в подсъзнанието ми и се промъкват като въздействие, когато правя музика.

Artist

Кога и как създаде Passwar D?

Исках по-сложна музика в изпълненията на живо, не ми беше интересно да слушам DJ сет, където преходите между всеки трак са толкова ясни. Така се роди Passwar D – с цел създаване на типа продукции, които исках да свиря като диджей. Passwar D беше замислен като реакция на нарастващата хомогенност, която наблюдавах в електронната музикална сцена около 2017-2018 г.

Исках да съживя ъндърграунда и независимия дух на жанра, като го наситя с неземни звуци, които са органични, но са синтезирани по такъв начин, сякаш идват извън Земята. Започнах с авангарден стил на  продуциране и постепенно реинтегрирах техно елементи. 

На какъв стайлинг залагаш, когато посещаваш партита?

Наистина не мисля много за това какво ще облека, когато свиря на участие, нямам включен специален стил. Но тъй като модата е част от моята идентичност, избирам тоалетите си ежедневно и така включвам и това, което ще нося на сцената. Признавам важността на сценичния имидж и напълно подкрепям онези, които се стремят към него. Лично за себе си мисля, че автентичността резонира повече сред хората в наши дни, може би поради ролята на социалните медии в живота ни.    

Обичам да посещавам събития, да се срещам с хора и да общувам, но не обмислям предварително как да изглеждам. Моята страст към модата датира от детството – дрехата, която ще облека, винаги е била приятна форма на себеизразяване за мен. Обичам цветовете, но също така започнах да оценявам неутралната палитра в облеклото, което е едновременно полезно и функционално.

Винаги обаче се опитвам да добавя малко цвят, за да oсвежа нещата. Не съм привърженик изцяло на черната гама, но по ирония на съдбата, поради многото пътувания неочаквано открих, че нося този цвят по-често. Това просто показва, че вкусовете и стиловете непрекъснато се развиват с течение на времето, мястото и стечението на обстоятелствата.

Следваш ли трендове в музиката, която създаваш, или по-скоро обичаш да налагаш нови идеи?

В създаването на музика не следвам тенденциите, целта ми е да създавам стил, който е отличителен и верен на идентичността на Passwar D.  Черпейки от духа на джаз импровизацията, където истинската емоция е ключова, аз се фокусирам върху улавянето на звуци, които отразяват сложни чувства.

Creative

Обичам да пиша музика със спонтанни импровизации, като свиря в студиото с музикален инструмент, използвайки набор от персонализирани синтезатори и семплери, за да оформя емоционално заредени звукови разкази, които предизвикват собствената ми чувствителност.

Понякога може да започна нова композиция, използвайки някои уловени спонтанни моменти от преди много години. Когато съм в продуцентска сесия, искам да бъда изненадан от звука, който създавам, както и от това, което мога да си представя предварително. Винаги търся онова трето пространство между човешкото познание и извънземния дисонанс чрез смесване на органични и синтезирани звуци.

С HOUSE OF JUNE™ работите с брандове като Vera Wang, Maison Marie Saint Pierre, Calvin Klein, Mackage, Desigual. Коя е водещата линия, която ви вдъхновява да търсите нови модни предизвикателства? Успяват ли масовите марки да изразят индивидуалността на всеки свой клиент?

В модната екосистема нашето дизайнерско студио HOUSE OF JUNE™ играе ключова роля, като предоставя първоначални концепции за цвят и принтове (модни десени), което помага за посоката при оформянето на колекции от самото начало на концептуализирането.

В индустрия, която е склонна към повторение на минали успехи, нашето предизвикателство – и всъщност нашето вдъхновение – е да устоим на тази тенденция към еднообразие и да  запазим нашата различна перспектива, за да можем да продължим да предлагаме иновативни идеи.
Сътрудничеството ни с имена като Maison Mariе Saint Pierre и Calvin Klein е не толкова за черпене на вдъхновение от тези марки, а повече за избягване на хомогенността, която може да възникне при ползването на Big Data. Ние преодоляваме границите и отдаваме предимство на оригиналните идеи. Целта ни е да създаваме дизайни, които са вътре в нас самите, вместо да зависят от външни, преходни влияния. 

Текстилната промишленост, особено в областите на цветовете и шарките, е изключително приобщаваща. Това е мястото, където масовите марки могат действително да подчертаят индивидуалността, предоставяйки на клиентите си платно за лично изразяване. 

Нашата роля е да наситим тези текстилни изделия с иновация и креативност, давайки възможност на марките да предоставят на клиентите си ресурси, с които да изразят своята уникална идентичност.

Colorfull

Заедно с HOUSE OF JUNE™ през 2023 участвахте в първата Седмица на модата на AI в Ню Йорк. По-добри ли са моделите, генерирани с помощта на AI?

Това е труден въпрос, защото знам, че позицията ми може да се промени в рамките на една година. Изследването на генеративния AI от ноември 2022 г. е безпрецедентно. Като творци аз и моята партньорка Ли се фокусирахме върху експериментирането, тестването и разбирането на приложенията на АI във визуалната сфера, една от областите, която неочаквано  беше дълбоко променена.

Никой не очакваше AI да създава толкова реалистични изображения и първоначалният шок беше осезаем.
Участието ни в първата по рода си AI Fashion Week всъщност беше свързано с използването на платформата за тестване на нашите хипотези. Ли работи върху това да накара AI да генерира супер реалистични модни изображения от реалността. Не се интересуваме толкова от фантастичните изображения, които често се виждат с AI.

Нашият екип се зае да тества дали AI може да материализира точните идеи, които си представяхме. Ние подходихме към колекцията като марка с ясна концепция, цветова история, материали. Кулминацията беше колекция, която обедини елементи от четири десетилетия: мода от 60-те, гръндж от 70-те, мощно обличане от 80-те и зората на киберпространството от 90-те.

Този експеримент беше извършен с помощта на основни силуети, за да се избегне преувеличеният стил, който обикновено се вижда в модата, генерирана от AI. Бяхме много доволни от резултатите. Оттогава ние тестваме и разработваме техники, които позволяват на нашето студио да създава генерирани от AI реплики на продукти от реалния живот, изображения и визуализации, базирани на нашите оригинални концепции и цветови посоки.   .

Не мисля, че въпросът е дали AI е по-добър от хората, или дали инструментите на AI са по-добри от традиционните инструменти от предишни поколения и историята. Става въпрос за това как ние като хора можем да използваме тези инструменти, за да развием  и надградим това, което вече съществува в самите нас. Поне това е, което се стремим да постигнем ние.

Правим интервюто в една от почивките на Европейското ти турне. От години трайно живееш и работиш в САЩ. Как това промени музикалния ти стил, обичаш ли да миксираш Изтока и Запада и какво ново да очакваме от теб?

Design

Животът и работата в САЩ повлияха дълбоко на моя музикален стил. Смесицата от езици и култури в Ню Йорк е плодородна почва за творческо изследване. Когато пиша музика, се опитвам да извлека енергията, която идва от това и след това търся начини да ги включа в звуковия пейзаж, който създавам. Нямам предпочитания към определени звуци или езици, тяхното значение идва от контекста, в който ги преживявам или създавам звуково.

Но именно това постоянно излагане на разнообразните звуци на различни култури в ежедневието ми е това, което наистина формира моята слухова палитра и оказва голямо влияние върху моя творчески процес.
Дебютният ми албум „Personal Cosmology“ е резултат от това. Kолекция от музика, която обединява различни звуци, които съм документирал през годините в различни части на града. Искам това да бъде глобален музикален разказ, без да е обвързан с конкретна географска идентичност.

Надявах се да се отдръпна от повтарянето на това, което е правено преди, и да създам нещо отличително в епоха, в която често виждаме и чуваме едни и същи идеи рециклирани.

Въпреки че моята музика естествено съчетава елементи от Изтока и Запада, по-скоро става въпрос за моето вълнение от различни култури и преосмисляне на това, което наблюдавам, отколкото на умишлено смесване на тези елементи. Воден съм от моето сетивно любопитство в град, който е смесица от различни култури, вместо да черпя само от своята собствена културна основа.

Предстоящото издаване на „Personal Cosmology“ е стремежът ми да осигуря отличително изживяване, което отразява уникалния музикален пейзаж. Очаквайте го скоро!

Instagram:

House Of June:

Fashion

Количка