Съвременни проявления на изкуството
Страстта и интересът към един от най-популярните съвременни художници днес – Брайън Донъли, по-известен с псевдонима си KAWS – се родиха преди няколко години след едно впечатляващо ревю на DIOR, което отразявах за медията. Няколко години по-късно имах щастието да се докосна отблизо до творбите на KAWS в Музея за модерно изкуство Moco в Барселона. Тази среща затвърди възхищението ми от творбите му.
Бивш илюстратор на компанията Дисни, роденият през 1974 година и израснал в Джърси Донъли прекарва годините си в гимназията, карайки скейтборд, изцяло отдаден на изкуството на графитите. Тогава той смята, че графитите са единственият начин да изразиш себе си и своята креативност особено когато интересуващите се от изкуство имат ограничен достъп до него. След като завършва училище през 1993 година, Донъли започва да експериментира не само с надписи, но и да разпространява своя подпис „X” и череп с кръстосани кости.
Vandalism
Докато учи, той получава позицията на илюстратор в анимационното студио Jumbo Pictures, където работи върху фонови илюстрации за „Дъг“ и „101 далматинци“. Именно работата по детски анимационни филми не само поставя основите на стила на Донъли, но и се превръща в безценен опит за него.
Изкуството на Вандализма
През 1996 г. Донъли завършва Училището по визуални изкуства и извежда своите графити на следващо ниво. След като успява да получи ключ, който отваря рекламните панели на телефонни кабини и автобусни спирки, Донъли започва да се занимава с „антиреклама“ – унищожавайки „рекламата”, като добавя своите хиксове, черепи и фантастични рисунки към безвкусни плакати. Често негови жертви стават модни рекламни кампании – вездесъщите плакати и билбордове на Calvin Klein и DKNY, които той усъвършенства.
Същите бунтовнически действия, които в онези дни изглеждат като вандализъм, сега се считат за изкуство. Така скоро хората започват да разпознават необичайния визуален стил на KAWS, който с необичаен рекламен трик променя голяма част от добре познатите реклами на доказани марки през годините.
Години по-късно Донъли насочва вниманието си към Япония, където неговите съвременници Stash и Futura постигат голям успех. Въпреки че някои негови приятели реагират негативно на интереса на Донъли към Япония и дори му се присмиват, работата му на процъфтяващата улична сцена позволява на KAWS да стане глобален и неповторим.
До началото на десетилетието Донъли се превръща от авторитетна фигура в истински културен титан.
Сред впечатляващите проекти на уличния художник и любимец на пазара на изкуството са няколко амбициозни проекта, в които емблематичната фигурка Companion, подобна на Мики Маус, с череп и кръстосани кости на главата, обикаля света и се повявява на нетипични и изумителни места – езерото в Хонг Конг, в Тайпе и още къде ли не.
Творчеството на Донъли изпреварва времето си. Още през 90-те години на миналия век KAWS работи с рисунки в 2D, a по-късно и в 3D. Скулптурите от винил са предмет на колекционерска страст, като на аукцион в Хонг Конг цената на неговото произведение достига 14 милиона долара.
Kaws
Изложбите под надслов „KAWS HOLIDAY“ преминават в различни проекти и нетрадиционни изложбени места. През трудната и преломна в световен мащаб 2020 година Донъли планира огромен проект, който реализира през 2021 г. – Световното турне с балон с горещ въздух продължава да се планира в партньорство с базираното в Хонг Конг творческо студио AllRightsReserved. Най-големият фестивал на балоните в Европа започва от Бристол, град в западната част на Англия, известен като градът на балоните с горещ въздух!
KAWS отива в Космоса!
Една от спирките на приключението на най-популярния герой от творчеството на KAWS – Companion – може да се похвали с пътешествие отвъд нашата атмосфера. Проектът HOLIDAY стартира през 2018 г. и оттогава каца в Азия, Сеул, Тайпе, Тайван, Хонг Конг и Япония. KAWS непрекъснато предизвиква определението за скулптура и нейния потенциал.
Той отбелязва, че покрай пандемията много проекти са били отменени и амбицията му е да създаде такъв, който може да се изживее безопасно от вкъщи! В годината, в която Companion става на 20 години, Донъли намира начин да заобиколи всички ограничения и да направи нещо ново. Ограничението през последните няколко месеца вдъхновява създаването на проект, който наистина ти дава шанс да „избягаш“.
Най-големият в света скулптурен балон с горещ въздух
Превърнал се в колосален производител на скулптури, КAWS удивява хората с нестандартни идеи като проекта „Високо в небето“, където неговият герой Companion е в балон с горещ въздух и се носи над река Яра в центъра на Мелбърн, Австралия, в близост до сгради и небостъргачи. Това е един от най-големите балони в света с височина 42 метра, изпълнен в партньорство с Националната галерия на Виктория, а AllRightsReserved помага на Companion да полети в Австралия. Докато скулптурата бе показана в селски райони на Обединеното кралство през 2021 г., това е първият път, когато се случва над съвременна индустриална зона.
Относно мащаба на смелите идеи – нищо не би било същото без партньорството на AllRightsReserved. Създадено през 2003 година, творческото студио със седалище в Хонг Конг се фокусира именно в разказването на истории, усърдно изграждане на кампании, разширяването на границите на нови проекти, завладяващи изложби и създаването на запомнящи се изживявания.
Trendy
Така днес творбите на KAWS оказват силно влияние върху съвременната визуална култура и са търсени и ценени в Европа, Америка и Япония. Донъли преекспонира популярната култура, житейски теми и образи и изгражда уникален артистичен хумор, интегриращ дизайн, търговия, улична култура и изкуство. Неговите творби включват мащабни скулптури, картини, улично изкуство и дизайн на стоки.
KAWS организира изложби в национални художествени галерии, включително High Museum of Art Atlanta, Georgia USA, Бруклинския музей, МоМа в Ню Йорк, Музея на модерното изкуство във Форт Уърт Тексас, Великобритания, Юз музей в Шанхай и други.
В последните години KAWS работи с много модни дизайнери, музиканти и други известни личности и определено е сред най-продаваните артисти на нашето време.
Любима за модния екип на Code Life остава колаборацията на Донъли с DIOR и първата колекция на Ким Джоунс за Dior Homme, която дебютира през 2019 г. в партньорство с американския художник KAWS, чийто известен герой BFF се появи под формата на 33-футова скулптура от розови цветя на модния подиум и дефилето на Dior. В продължение на това партньорство година по-късно модните почитатели се радваха на феноменалната рекламна кампания, заснета от Стивън Мейзъл за Dior Homme, в която емблематичната за KAWS фигура позира редом до моделите от новата колекция и заедно с принца на Дания – Николай.
С какво ново предстои да ни изненада съвременният творчески гении на Донъли – предстои да разберем. А дотогава ще следим всички негови прояви в социалните канали на KAWS
СЪДЪРЖАНИЕ
Възползвайте се от нашата лесна навигагия с която можете да прескачате, връщате или избирате страниците си по ваш избор.