ПОХОДЪТ НА ЧЕРВЕНИТЕ ЧЕРВИЛА или 

ЗАЩО ЯРКИТЕ УСТНИ БИЛИ ЛЮБОВТА  НА КРАЛИЦИ И КУРТИЗАНКИ, НО ОМРАЗА ЗА ХИТЛЕР

Автор: Албена Александрова

ЧЕРВЕНОТО ЧЕРВИЛО!
То е вече на цели пет хиляди години! Каква история само!
Заради него са изгаряли на клада. Мъжете го обичали не само в XXI век!
Клеопатра стривала мравки, но не се показвала без червило!
Ей така, започва славно историята на онзи атрибут в нашите чанти, дето си спи често необезпокояван от нас жените, но пък винаги е наличен в арсенала на всяка дама!
Сигурна съм, че всяка от вас има червено червило “под ръка”.
Ако не на дневна светлина, то в бара си е достойнство да го извадиш от чантата, особено в красивите пълнители на известните брандове.
Искам да ви разкажа за това толкова женско “куршумче”, което е отприщвало цели революции, женски маршове за свобода и явна съпротива срещу несправедливостта.

Това, което наричаме MUST HAVE, не минава без славните страници на историята, защото ако едно нещо е в графа “ТРЯБВА ДА ГО ПРИТЕЖАВАШ”, 
значи е издържало изпита на времето. Мощно е, завладяващо и оставащо следи…, които водят до разрушаване на стереотипи, чупене на бариери и премахване на пречки.

И така да започваме….
За някои «консерви» и до ден днешен червеното червило е свързано с леко поведение и чиста суета, но…ТО , всъщност е символ на силата и властта на жените, които днес повече от всякога претендират за своето място под слънцето!

ДРЕВНОСТТА РИСУВА СВОЯ ХУБОСТ

Неговата история започва от шумерската цивилизация и земите по южна Месопотамия. Желанието на жените да бъдат привлекателни ги научило да стриват червени камъни и от прашеца им да си правят красители за устни, смесвани с восъци.  Други отдават дължимата заслуга към червената краска на египтяните. Най-известната поклонница на тази оцветяваща помада била Клеопатра. Смята се, че тя сама  приготвяла чудодейната смес в много точния нюанс, който ползвала. За това ѝ били необхоми няколко червени мравки, специален бръмбар, от който получавала веществото, наречено кармин. Към него прибавяла течен восък в ярка окраска. Да, явно използването на насекомите не е от сега. Май късно научаваме някои неща и то по трудния начин!
Свидетелите на червеното червило мълчаливо присъстват в музеите по света – бюстът на Нефертити в Берлин, а също и саркофагът на Артемидора в Нюйоркския “Метрополитен”.

Следите говорят също, че може би и мъжете са замесени в “заговора” с  червената краска.
В различните времена ЧЕРВЕНОТО ЧЕРВИЛО имало различна мисия – било символ на съблазняване, служило за показване на социален статус, демонстрирало благосъстояние и било знак за увереност и сила на жената в себе си!

В Древна Гърция хетерите били задължени да се явяват в червено червило пред обществото, за да показват произхода си.
В  Рим отношението към багрилото било по-приемливо, още повече, че на помощ идват и мъжете, които се червили, за да се разграничат от тълпата. Било привилегия на патрициите.
Но не за дълго…

ЗАЩОТО ДЯВОЛЪТ СЕ СЪЮЗИЛ С ЧЕРВЕНАТА КРАСКА…

И дошли средните векове и Светата Инквизиция, когато да си различен от останалите, е могло да те прати на клада. На църквата не ѝ харесвало червеното на устните и тя обявявала за вещици жените, които си позволявали да използват примамливата помада. Съюзът с дявола бил сигурен!
В Англия  приели закон, съгласно който бракът можело да се анулира, ако жената си начерви усните до сватбата. Червилото се асоциирало с блудниците и жените от бордеите, независимо  че кралица Елизабет I била луд фен на яркото багрило, дори смятала, че то отблъсква нечистите сили.

Тя правила своя чудодеен мехлем от смокини, смола от сока на акация, яйчен белтък и кошенила – малко насекомо от Индия, от което се добивало червена боя.  Авторски продукт на Елизабет I. 
Макиажът ѝ бил впечатляващ, но убийствен в истинския смисъл на думата.  Елизабет I слагала олово и малко живак  във венецианските си пудри за порцеланово бледо лице и малинов цвят на устните. Смята се, че това бавно я е убивало и е причината за падането на косата й. Модата винаги показва своя нрав! Дори и при цялата токсичност на живака, кралицата не се отказала от своя грим… Така английската диктаторка станала жертва на «чаровната диктаторка»! Каква колегиалност!

1800-та… ПОМАДАТА ИМА ВЕЧЕ ПРОИЗХОД…

Разбира се, че французите са в дъното на нещата… Всичко хубаво в модата и красотата започва от Франция!
Кралският двор много заобичал това червено откритие. Флиртували с него, приели го за символ на благородството и влязло в употреба както от жените, така и от мъжете, които по този начин отделяли устните от брадата и мустаците.
Думата ПОМАДА  я дължим на Кардинал Ришельо, който обожавал ябълки и накарал личните си бютисти да му измислят мехлем за устните с червен цвят и аромат на ябълки. Така думата POMME ( чете се ПОМ) от френски – ябълка, станала причина червеното багрило да се нарече ПОМАДА.

ПРЕЗ XX век червилото изживява своите възходи и падения отново. 
Но историята му се обогатява от желанието на жените да покажат “невербалния” си бунт към несправедливостите на един мъжки свят, чиито закони ограничават свободата и независимостта им. 
Дръзката Сара Бернар се появява с ярко червило на публични места, за което е критикувана грозно. Марлене Дитрих използвала червените нюанси на краската, за да скандализира мъжете около нея. Но това било най-малкото, с което тя можела да впечатли някого. 
Годината е 1924 и Шанел вади своето оръдие COCO ROUGE. То става символ на козметиката на модната къща. Модерно и до днес.

“Ако си тъжна, гримирай се, оправи си косата, сложи си червено червило и продължи напред!“ – Коко Шанел

В разгара на Великата депресия списание VOGUE обявява червилото за “най-важното козметично средство за жените, както тютюнът за мъжете». Купуването на червила в този период изживява своя възход и дори се появява терминът “ефектът на червилото”.

СВОБОДА, РАВЕНСТВО И ЧЕРВИЛО

ЧЕРВЕНОТО ЧЕРВИЛО и заложената в него сила и увереност става символ на борбата за отстояване на женските права.
Суфражистките (суфражизъм – движение за правото на жените на глас) в много държави се борили за правата на жените  да гласуват и наложили ЧЕРВЕНОТО ЧЕРВИЛО за СИМВОЛ НА ТАЗИ БОРБА.
Годината е 1912. ЯРКИТЕ УСТНИ  се качват на сцена и остават за дълго социално значими. От лошия си имидж, свързан с  актриси и куртизанки,  привилегията на червените устни се прехвърля и върху блогочестивите.
“Това се смяташе за доволно скандално” – споделя Габриела Фернандес, стартирала своя козметична линия BESAME с помада за устни през 1920 г.
Мъжете  и някои жени го приемали като фрапантна акция и осъждали свободомислещите жени. Те ги оприличавали като морално непълноценни! Но решени да вървят докрай, дръзките дами  не обърнали сериозно внимание на тези определения  и благодарение на тях тогава, сега ние гласуваме. Така че, мили дами, слагайте червеното червило и напред към урните.
Елизабет Арден, създадетлят на едноименния канадски бранд, в знак на солидарност с протестиращите жени раздава в същия ден над 100 броя ярко червена помада.

Походът на ЧЕРВЕНИТЕ ЧЕРВИЛА продължава и през 1913 г., когато около 5000 жени излизат също на протестен марш по улиците на авеню
“Пенсилвания” във Вашингтон. Те всички до една били с ярко червени устни. Така ЧЕРВЕНОТО ЧЕРВИЛО затвърждава позициите сред дамите в обществото, без да предизвиква негативни емоции. Дори се превърнало в «униформа» за свободомислещите и модерни дами на новото време!

Но… до Втората световна война…
Когато се появил претендентът за чиста арийска нация, “червената играчка” отново свалила короната. Хитлер смятал, че истинските германки били с много бяла кожа и тази боя въобще не им отивала на лицето. Какъв естет само! Е, не трябва да подценяваме момента, че неговата армия е била най-добре облечена, и особено от факта, че именно Хуго Бос (HUGO BOSS) е бил дизайнерът на униформите му. И до днес в Германия се ползва негов модел за военни униформи. Но да не бъркаме войната с изкуството!
Забраната на Фюрера и арестите на жени, които не се подчинили на ограничителната му заповед да ползват този така секси атрибут,  станали повод дамите отново да излязат на протест.
Този път срещу нацизма и ненавистната немска окупация.
ЧЕРВЕНОТО ЧЕРВИЛО станало тайното оръжие на тила. Нежната половинка  на света го ползвала, за да подвигне бойния дух и нивото на патриотизъм.
През 1943-44 козметичните фирми пускали серии от червената магия за жените морски пехотинци като комплимент за смелостта им, заедно с комплекти гримове. Фирмата е отново «Елизабет Арден (Elizabeth Arden), която притежава и правото да продава козметика във военните бази на Щатите.

Този цвят несъмнено ще остане повече женски с тайнствената си сила на аурата, която излъчва. За някои е плашещо, за други привличащо…
Но едно е много важно да се знае – СИЛНИТЕ ЖЕНИ НЕ МОГАТ ДА БЪДАТ ИЗПЛАШЕНИ ОТ ЕДНО ЧЕРВИЛО!
Напротив, ТО Е ТЯХНАТА ЕМОЦИЯ, ТЯХНАТА СТРАСТ, ОГРОМНА ВЪТРЕШНА СИЛА И ЖЕЛАНИЕ ДА БЪДАТ СЕБЕ СИ!
Червеното червило има тази конотация в продължение на векове.То придава усещането за нормален живот, в който има място за красота!

В края на войната при освобождаване на лагера Берген-Белзел, Германия, Червеният кръст изпратил кутии с червени червила на жените. В първия момент това изглежда нелепо, но те били щастливи, че някой чрез символа на червената помада, за тях душевен мехлем, им връща индивидуалността и «те отново са жени, а не серийни номера с набит печат на рамото», както ще напише подполковник Мервин Гонин в своите мемоари.

Следвоенна Европа е много тъжна… И един млад дизайнер решава да върне женствения силует, като създава своята колекция, превърнала се в тенденция –   “Нов силует” (NEW LOOK). Годината е 1947, а той е – Кристиян Диор. За свой фирмен цвят избира червения. Повече от два часа продължават ревютата в модната къща, където дефилират над 200 пищни поли с тънки
талии и добре оформени деколтета. И всичко това – нюансирано в ярко червено…
В свое интервю Диор казва: «Червения цвят е животът.»
Така, само две години по-късно – 1949,  Кристиян създава първото червило и разбира се, то е червено, в цвета на модната къща. Двата нюанса на червения цвят – 9 и 99 са първите показани на неговите шоуспектакли. ROUGE DIOR – 999 и досега е част от палитрата му с червени червила.

Идват златните години на Холивуд и русокосото момиче Мерлин  влива нова кръв в кървавия образ на помадата. 
През 50-те години на миналия век тя страстно използва червеното червило с девиза: “Моят смисъл е не да се вълнувам, а да вълнувам!” И така постепенно червената боичка  излиза от бунтарския си имидж и влиза отново в блясъка и шика на Холивуд.

“ЗА ВСЯКА ЖЕНА ПО СВЕТА ИМА НЮАНС НА ЧЕРВЕНОТО ЧЕРВИЛО.” – ОДРИ ХЕПБЪРН 

Подозирахте ли, че това малко “куршумче” има такава богата история и така ще вълнува поколения подред!
На него е посветена и книгата “Тайното оръжие. История на червеното червило”, написана от журналистката Рейчъл Фелдер, която ежедневно прилага този продукт, и го смята за нейна визитна картичка.

ОПАКОВКАТА МУ СЪЩО Е ВДЪХНОВЕНИЕ

Вдъхновение от боеприпасите на пистолети и пушки…
Какво да се прави… На бунт като на бунт…
Джеймс Брус Мейсън младши патентова формата му с капачка и система за завъртане – така се появява новото “куршумче” в метална опаковка.
През 1932 г. будоарният продукт за красота от тоалетката скача директно в чантата, като задължителен атрибут за всяка дама.
И забележете, казвам дама, не жена. Като всяко нещо в този живот е имало и противници, моралистки на това симпатично изделие. Но когато един продукт устоява на времето и издържа всякакви метаморфози, то присъствието му може да ражда само аплодисменти!

ЗНАЕТЕ ЛИ КАКВО РАЗКАЗВАТ ЧЕРВИЛАТА…

Жените, които обичат ЯРКО ЧЕРВЕНОТО, или както обичам да казвам цвят КОКА-КОЛА, са социални, наперени като «гарги».
Отстояват своите позиции докрай. И са палави в леглото.

Ако предпочитате ТЪМНОЧЕРВЕНОТО като Елизабет II, вие демонстрирате повече зрялост. И си казваме: “Тази жена знае какво иска!”

БЛЕДИТЕ НЮАНСИ запазват детското в нас. Няма лошо да сме понякога и срамежливи. Мъжете често харесват дами, които имат нужда от закрила! 

От Мерлин Монро до Анджелина Джоли и Риана, червеното червило се е превърнало в запазена марка на много дами. То ни дава мотивация и положителна енергия. А психолозите са установили, че червеното е цветът, който докосва нашите емоции и любовни страсти.
Така че, който и нюанс да изберете на ЧЕРВЕНОТО ЧЕРВИЛО, то ще ви направи още по-забележителна и жена със самочувствие!

Shopping cart