ПЕРОТО НА МАДАМ РОШАВ

ТЪНКОСТИТЕ НА КРУИЗНИЯ ДРЕСКОД – ВДЪХНОВЕНИЕ ЗА ЖЕНИТЕ И ЛЕК ДРАМАТИЗЪМ ЗА МЪЖЕТЕ

Автор: Албена Александрова
Снимки: Getty Images

През последните 10 години имах много вълнуващи морски преживявания с участието на моите приятели от туристическа агенция “Галера”. С Галя и Захари, собствениците на компанията, кръстосахме морета и океани, създадохме красиви круиз приятелства, с които пътешествахме до интересни острови и вълнуващи местенца по света. “Галера” обгрижват с особено внимание всеки един свой клиент. Имахме винаги най-добрите каюти, обезателно с балкон. Имахме най-смислените екскурзии. Спяхме в най-удобните хотели, докато пътувахме към кораба. “Галера” създават една елегантна атмосфера на общуване и когато се разделяхме, първият ни въпрос беше: “Кога е следващият круиз?” При едно от пътуванията “Рошавата гарга”
снима средиземноморска круиз колекция от 10 туники – всяка една, посветена на конкретната дестинация, а към нея се роди морски моден пътепис.

МОРЕТО Е МОЯТА СТИХИЯ. ТО МЕ ЗАРЕЖДА ТАКА, КАКТО НИЩО ДРУГО! КРУИЗИТЕ В ПОСЛЕДНИТЕ ГОДИНИ, КАТО ИЗКЛЮЧИМ ПАНДЕМИЯТА, СТАНАХА МНОГО МОДЕРЕН НАЧИН ЗА ПОЧИВКА.

Що е то круиз?
Пътешествия до някой екзотичен остров?
Непринудена атмосфера за морска разходка и среща със сътворението на света?
Празник на успелите хора или все по-достъпна оферта?
Разтоварваща почивка или«суетата пак е в нашия куфар»?

ИЛИ ВСИЧКО ТОВА НАКУП!
Но както и да възприемете пътуването по море, добре е да бъдете готови за всичко.
Не само морално, но и “куфарно”.

POSH​

В годините, когато пътешествията били развлечения само за избрани, тоалетите на борда на круизните кораби се смятали за еталон на шика и елегантността. Със сигурност ви е позната думата POSH! Тази изискана абревиатура я дължим именно на модата от морските воаяжи през миналия век. И нейният превод е “Port out, starboard home” или POSH! Богатите туристи могли да си позволят по-скъпи каюти и те обезателно държали да бъдат в
сенчестата част на кораба. По време на плаване из топлите страни те им осигурявали по-голям комфорт, тъй като климатици все още нямало. Цената определяла удоволствието! И така, категорията клиенти, ползваща тези каюти, била наричана с думичката POSH, което постепенно влязло в английския език като синоним на шикозност и висок клас. Етикетът е бил задължителен и се е спазвал без коментар. Вероятно си спомняте филма “Титаник”!

ТЕРМИНИТЕ “КРУИЗНА КОЛЕКЦИЯ” и “КРУИЗЕН ДРЕСКОД”

Логично е човек да си помисли, че това са понятия, които се
припокриват по значение. НО! Всъщност не е точно така.

КРУИЗНАТА КОЛЕКЦИЯ

е доста по-обширен термин. Да си набавиш гардероб за круиз до някой бананов остров посред зима, е сложно, когато бутиците предлагат кожи и апрески. Всички са прибрали летните си дрехи и бански. Всъщност така се появява идеята за “междусезонна колекция”, предназначена за клиенти, които могат да
си позволят зимата да са на топло. Още през 2014 г. Шанел пуска своите първи курортни облекла за нейните POSH почитателки. Обикновено през ноември модните брандове вадят “горещите предложения” за морета и океани. Круизните колекции имат различна философия от сезонните. Фини материи, асиметрични дължини, структурирани платове, весели тоналности с етно предложения. Съчетават дрехи и обувки за деня, за спорт, за плаж, за елегантните вечери – от smart casual до black-tie – коктейлни рокли и смокинги за мъжете, което често ги вкарва в шоково състояние. Круизните колекции изобилстват от аксесоари – шапки с различни периферии, слънчеви очила, часовници за гмуркане, цветна бижутерия… Междинните колекции се представят на отделни ревюта, които са обикновено през май, за да могат наесен вече да са по магазините.

КРУИЗНИЯТ ДРЕСКОД

е по-скоро понятие, което се отнася до определена круизна компания, която обезателно е написала в своите условия какви са изискванията за облекло на кораба ѝ. Обикновено всеки един лайнер или компания имат своите правила за дрескод и особено за определени вечери като капитанската например. Съвременните кораби са истински плаващи градове. На борда си предлагат различни развлечения –
гурме ресторанти, барове, басейн, бутици, игрални зали, фитнес, СПА зона, кино-театър и какво ли още не. Логично е в куфара ви да фигурират и различен тип дрехи. Не е прието с къси панталони и Т-шърти да ходите на вечеря, което, за жалост, все по-често се наблюдава.Но има
плавателни компании, които няма да ви допуснат до ресторанта в този вид. Една от тях е Cunard Line например. Тя е по-висока категория и държи изрично на спазването на етикета. В официалната ѝ част се изисква мъжете да са с вратовръзки и смокинги, а жените – някои от вечерите с дълги рокли. Компании като MSC Cruises, Norwegian Cruise Line, Holland America Line, Costa Cruises изискват също дрескодът да не бъде нарушаван.

Галя Захариева, собственик на туристическата агенция “Галера”, споделя, че в последно време се получава една ужасна еклектика на официалните вечери, където е препоръчителен вечерният дрескод. Голяма част от пътниците не спазват правилата за облекло и идват буквално по шорти и тениски и много от гостите се оплакват от липса на уважение към етикета, към капитана и целия екип. Да бъдеш елегантен и уважителен към себе си, е въпрос на добро възпитание и висока култура. С фуния трудно се налива! 

ОЩЕ НЯКОЛКО СЪВЕТА

Подбирайки гардероба си за круиз, първо започнете с маршрута – на север или юг? Не забравяйте да проверите какво ще е времето през тази седмица, в която ще сте на кораба. И винаги си носете връхни дрехи. На палубите вечер често е ветровито. Когато си подготвяте багажа, го съобразете с екскурзиите, на които сте се записали през деня. Никой не стои само на кораба. Тур агенциите изобилстват от предложения. Ако корабът акостира в голям морски град като Барселона, а после се отправи към Тунис, съм сигурна, че ще предвидите различни дрехи за тези дестинации. Добре е да знаете маршрута предварително и да предвидите дрехи за места с различна култура и религия, изискващи понякога и консервативност в стила на обличане.

Често корабите правят тематични вечери с определен дрескод, като така наречената “Бяла вечер”. Добре информираните хора нямат неприятни изненади. И да не забравя! Круизните лайнери от по-висок клас предлагат услугата – наемане на смокинг или официална рокля за капитанската вечер и други, които налагат официален стил на обличане. Дори и да забравите своите, можете спокойно да си рентвате или купите от бутиците на борда. Както казва един мой приятел:
„БОГАТИТЕ ХОРА НИКОГА НИЩО НЕ ЗАБРАВЯТ!“
С усмивка от мен, Албена Александрова, на разположение съм за стайлинг консултации по круизния дрескод и етикет на борда на големите круизни компании.

„Галера“ е лицензиран туроператор с повече от 18 години опит в бранша, предлагащ на своите клиенти разнообразни и интересни дестинации в чужбина под формата на пакетни екскурзии с круиз и самолет, или индивидуални пакети. Защо да изберете организирана от нас круизна група? „Галера“ Ви облекчава от сложните организации: самолетни и круизни билети, багаж, визи, трансфер и Ви предлага организирани екскурзии на всяко пристанище. С Вас от началото до края пътуват опитни водачи, които ще решат всеки проблем вместо Вас и за всичко необходимо ще получите информация на родния си език.

Shopping cart