Ив Сен Лоран:
Дизайнерът, който промени жените и модата

Началото на 2024-та година запазваме за три преплетени и красиви инициала. Три букви, зад които се крие истински феномен във френската висша мода, феномен, който оказва дълбоко влияние в модата от 60-те години насам, той е гений със забележителна широта на визията, чиято съдба е да направи революция в женския гардероб – Представяме ви Ив Сен Лоран.

Ив Сен Лоран създава модната си къща и бранда, след като е уволнен от Dior. Историята е позната – млад и талантлив тийнейджър от Aлжир идва да учи мода в Париж, където със способностите си впечатлява главния редактор на френския Vogue, който пък от своя страна го представя на мосю Dior. Легендарният дизайнер вижда потенциала на младежа и го наема за свой асистент. И ако през 55-та Ив прави една от роклите висша мода за Диор, то през 57–ма цели 35 от haute couture тоалетите в колекцията са негово дело.

Талантът му е толкова явен, че Диор сам го избира и посочва за свой наследник. За съжаление, дори и той не е предполагал колко скоро след избора му ще се случи това. Кралят на модата умира на 52-годишна възраст от инфаркт, а на негово място застава 21-годишен младеж, често наричан от пресата the boy king. Годините, които Лоран прекарва начело на Maison Dior, са определящи за оформянето и узряването на стила на френския дизайнер. 

Талантливият Лоран налага свой стил. Той загърбва тънките талии. Неговите линии са елегантни, но тоалетите стават по-удобни и за онези жени, които не са с мерки на манекенки. През 1960 г. съдбата нанася изненадващ удар на дизайнера – мобилизиран е и трябва да се бие на фронта в Алжир. Малко преди да поеме по пътя на войната, Лоран получава нервна криза. Настанен е в психиатрия, което води и до уволнението му от Dior.

Една врата се затваря, за да се отвори нова: дизайнерът води съдебна битка срещу Диор и получава обезщетение от 120 000 долара, сериозна за времето си сума. С тези пари и с малък заем Ив Сен Лоран основава едноименната модна къща в съдружие с романтичния си партньор Пиер Берже. Берже става маркетингов директор. Успехът не закъснява – двамата съграждат световна модна империя.

А Ив Сен Лоран започва да твори история в модата.

Неговата визия за жената е като за подвижна картина на Мондриан или като ходещи поп-арт плакати, вдъхновени от Анди Уорхол или оп-арта на Бриджит Райли. Дизайнерът въвежда в женската мода елементи от мъжката. Счита се за родоначалник на стила унисекс. Именно Ив Сен Лоран облича жената в строг косюм с панталони. Коко Шанел налага широките и удобни панталони през 20-те години на 20. век и те стават много популярни сред жените по време на Втората световна война, но именно Сен Лоран облича жените в мъжки костюм и именно той налага това типично мъжко облекло като вечерно и предназначено за нежния пол. 

„Габриел Шанел даде на жените свобода. Ив Сен Лоран им даде власт.”

Този стайлинг става любим на Лайза Минели и Бианка Джагър. Всъщност Бианка носи смокинг вместо булчинска рокля на сватбата си с Мик Джагър през 1971 г. Смокингът става част от ДНК-то на къщата и се преражда във всяка колекция на марката до днес. В началото обаче много ресторанти отказват да настаняват жени, облечени в костюм на Ив Сен Лоран, тъй като го смятат за скандален и неприличен.

Една от най-интересните случки е с американката Нан Кемпнер – отказан ѝ е достъп до ресторанта Le Côte Basque в Ню Йорк, защото е облечена със смокинг на Ив Сен Лоран. Кемпнер сваля панталона и се връща в ресторанта, облечена само с блейзъра като мини рокля. Така се появява любимата ни smoking-dress – олицетворение на уверената и модерна жена. Трябва да благодарим на Лоран и за това. 

Въпреки че Кемпнер, Катрин Деньов, Лайза Минели и Бианка Джагър са сред фенове на смокинга YSL, именно фотографът Хелмут Нютон го прави емблематичен. Заснета за френския Vogue през 1975 г., рекламата включва андрогинна жена, която уверено стои на леко осветена парижка уличка, с прибрана коса, държаща цигара, преплела крака с черни стилето обувки, облечена в смокинг.

В края на 60-те Ив Сен Лоран показва на жените сафари стила, а през 70-те ги води на околосветско пътешествие чрез различните етнически елементи, които имплементира в колекциите си – Мароко, Индия, Китай, Испания, Турция, Русия… Една от най-емблематичните му колекции ще остане тази, инспирирана от руския балет през 1976 – пищна, богата, направена от слоеве коприна и тафта, цветове, бродерии, приказни силуети и форми – мода на наистина ново и по-високо ниво.

Аз не знам дали модата е изкуство, но знам, че Ив Сен Лоран е художник. И като всеки голям творец – и Ив Сен Лоран има своята муза – облича Катрин Деньов, най-обичаната актриса във Франция, а за творенията си получава знака на Почетния легион от Жак Ширак.

Той е първият дизайнер, който се появява на реклама на свой парфюм – при това гол. Много от списанията отказват да публикуват снимката, а след години фотографията е продадена на търг за сумата от 48 000 долара. През 1978 Ив Сен Лоран организира най-скъпото парти, на което представя аромата си – емблематичния Опиум. Партито е на стойност 1 млн. долара, а мястото – яхта в Ню Йорк. Присъстват над 800 гости, включително Шер и Труман Капоти.

Дизайнерът може, или по-скоро, трябва да бъде изследовател, откривател, човек, който не е загубил способността си да обича, илюзионист, дете, астроном, гений, понякога писател, укротител, мотиватор и ясновидец. Ив Сен Лоран бе всичко това и позволи на жените да бъдат светици и харпии, лъвици и ловци, девици и куртизанки, силни и слаби, графини, клоуни, шпиони, пътешественички и изследователки – всичко, каквото си поискат.

Именно заради това ще бъде винаги помнен и обичан от нас – любителите на модата.

„Гордея се, че жените по целия свят носят панталони, смокинги, моряшки палта и тренчкоти. Казвам си, че съм създал гардероба на съвременната жена, че съм допринесъл за промяната на моята епоха… Искам да благодаря на жените, които са носили дрехите ми, на онези, които са известни, и тези, които не са, които бяха лоялни и които ми дадоха толкова много радост.” 

Ние ти благодарим, маестро!

Количка