Да слушаш Елвис е все едно да правиш секс

„Не знам нищо за музиката. С моята професия не е и нужно.“

Едно момче от Мисисипи – с плътни устни, които изричат напевни думи и подлудяват жените…

На 8 януари тази година Кралят щеше да навърши 89 години, но нали знаете какво казват – „Кралят е жив!“. И Елвис наистина е жив и ще живее вечно, защото поп културата на 20. век, музикалната сцена в САЩ и рокендролът нямаше да са същите без него.

Той е момчето, което вярва в Бог и сменя второто си име от Арон на Аарон, за да бъде един ден изписано на гроба му по библейски. Но стига за смъртта му, защото Елвис обичаше живота и познаваше всичките му възходи и падения.

Известен е със закачливото си чувство за хумор и иронията си. Може би затова казва, че не знае нищо за музиката, но и не му трябва. Защото цял живот се е учил да свири и да пее с помощта на пастори, съседи и семейни приятели. Гледал е, слушал е, чувствал е и е станал Кралят. 

Presley

Дългите му бакенбарди и чарлстон панталони са неговата запазена марка. Погледнато от 2024-та година – може би няма как да си представим, че този мъж е бил секс икона на 50-те. Но това е една от фундаменталните истини в живота.

Ако днес е нормално публиката да крещи, да си къса ризите и да припада по време на концерт на любимия си изпълнител, то през 50-те със сигурност не е било тренд. Особено сред жените. Обаче „крещящите момичета“, както наричат фенките на Елвис, и крещят, и припадат, и плачат, и откачат. 

Елвис е истински феномен в музиката, а секси движенията му на сцената карат момичетата да полудеят. Една история гласи, че така характерният му танц с треперещи колене се „ражда“ на първото му излизане на сцена, когато коленете му наистина треперят от притеснение. Жените в публиката си мислят, че е танц и започват да крещят. Останалото е история.

Да слушаш Елвис е все едно да правиш секс.

До това заключение стигат писателите Норман Милър и Джеймс Макглинси в своята статия „Момичетата идентифицират Елвис като Любовник“ („Girls Identify Elvis as Lover”) от 28 септември 1956, публикувана в New York Daily Mirror. Милър и Макглинси започват да разучават феноменалния успех на Елвис сред нежния пол. Позовават се на психиатри, психоаналитици и социални работници (които никога не назовават поименно) и стигат до извода, че всички момичета, слушащи Елвис, всъщност мислено правят секс с него.

„Когато една тийнейджърка на прага на женствеността гледа или слуша Елвис Пресли, има само едно нещо в ума ѝ – секс. Тя може да отрече това. Може дори самата тя да не го осъзнава. Но това е според специалистите.“

Анализът продължава с физическите реакции на момичетата, които слушат музиката на Елвис – тяхното потръпване, лицата им, неконтролируемите им движения – те са в екстаз. Според морала и привичките на 50-те, повечето момичета са били „добри“. Добри дъщери, домакини, съпруги. Но слушайки Елвис, те могат да се отдадат на страстните си желания и то в пълна безопасност. Защото просто слушат музика.

След публикуването на тази статия има вълна от недоволни писма от жени и момичета към редакцията на Daily Mirror. Но Алън Хансън – журналист и писател, посветил живота си да напише историята на Елвис и негов верен фен – попитал една жена защо е крещяла на концерт на Краля?

Music

50 години след като е гледала на живо Елвис на мемориалния стадион в Спокан, Вашингтон, на 30 август 1957 (тогава на 15 години), тя признава: 

„Той можеше да развълнува толкова много с музиката си. Майка ми си отиде, така че мога да го кажа сега… беше като сексуално преживяване. Неговата музика минава през тялото по този начин.“

Един интересен факт за „крещящите момичета“

Понякога крясъците на момичетата в публиката са били толкова силни, че нито музикантите, нито самият Елвис е можел да чуе музиката. Налагало му се е да запушва ушите си, за да чува какво пее, а музикантите са свирели само по усет.

Количка