Success

Интервю: Елица Стойчева

Юлиян Дайнов Българският успех зад граница

Славата никога не е била цел за мен, винаги съм искал да правя това което харесвам.

Има хора, за които не само малкият град, а целият свят понякога е тесен и неготов за идеите им! Тогава те просто изграждат своя Вселена, в която постепенно всички искат да участват. Такъв е и Юлиaн, за когото пътят му от Поморие до работата му с компании, оценени на милиарди долари, е просто житейска съдба, изпълнена с много мода, упорит труд, смели ходове и креативност. Какво ми сподели той за моментната модна ситуация в света по време на регулярния си полет от Мюнхен към Сан Франциско, четете сега в Code Life.

Настанете се удобно. Излитаме! След като човек прочете CV-то на Юлиaн – няма как да не се впечатли – българинът, титулован за един от най-иновативните маркетинг експерти, е едва на 37, а зад гърба си има лидерски позиции за някои от най- забележителните ритейл гиганти в Европа, САЩ, Азия, портфолио с клиенти, които включват брандове като Chanel, Cartier, Aesop, Estee Lauder, Nike, Rolls-Royce, BMW и компании като Amazon и Netflix. Дори и на върха, Юлиан все пак успява да е здраво стъпил на земята и е удивително открит и вежлив с всеки по пътя си.

Въпросът, който всички си задаваме, е: Как се успява? Е, Юлиан, как успяваш да бъдеш така космополитен и същевременно здраво стъпил на земята? Разкажи ни за първите си стъпки от малкия град до висините на големия бизнес.

Това дали си визионер, дали имаш размах и си голям в идеите си, няма нищо общо с това дали си роден в обор, или в сърцето на най-многолюдния град. Вярвам, че средата те възпитава на това да си смел, борбен, устойчив, да мечтаеш, да уважаваш, да благодариш, да учиш, да помагаш, да полагаш усилия, да искаш повече от живота си…

Summer

Пътят ми от малкия град до големия бизнес е само началото – Поморие е само отправната ми точка, а София просто първата спирка. Тя е моят първи голям град преди следващите ми спирки в Ню Йорк, Лондон, Копенхаген, Цюрих, Щутгарт, Берлин и къде ли още не след това…(смее се). 

Приключенията започват едва след това… По време на бакалавърската си степен постъпих на работа в най-иновативната и до ден днешен най-успешната компания за експериментален ритейл и холистичен маркетинг LIGANOVA. Това определено ми даде страхотен старт и достъп до изцяло нов свят и клиентско портфолио и проекти за милиони с Hugo Boss, Cartier, Mercedes, Hermes, Nespresso, Karl Lagerfeld, Adidas, Porsche и десетки други. 

Започнах в отдела, който анализира и прогнозира ритейл бизнес и иновациите в бранша – всичко това във време, в което почти никой не беше чувал за AI, а онлайн търговията тъкмо стартираше бавно-бавно. Говоря за времената, в които повечето хора се страхуваха да дават детайлите от кредитните си карти на е-магазини… Работих по тренд проекти със световните лидери в онлайн и офлайн ритейл бизнеса, които дефинираха мащаба и развитието в следващите години в целия бизнес. 

След около 4 години в екипа и проекти за всички тези брандове, вече бях попаднал в едни от „най-елитните групи“ в този бранш и постепенно започнах да получавам предложения да премина от страна на клиентите и да поема ритейл бизнес иновациите и да сменя перспективата. Оттам последваха и поканите за работа за Harrod’s, Saks, Lane Crawford и други ритейл вериги, които консултирам и до днес. 

След множество уроци и завидни учители, компании, ментори, професори, врагове, стигам до това да ръководя собствена компания с постоянно разрастващ се екип и разнородни специалности и клиентите ми сега са от една страна, големите ритейл вериги, които консултирам по портфолио въпроси, ритейл бизнес иновации, маркетинг стратегии, а от друга – различни компании, като BMW, Rolls-Royce, Chanel, Nike, Mini, Amazon, Netflox, Wella, Dr. Hauschka, луксозни световни хотелски вериги, частни холидей острови, козметични и фармацевтични компании.

Love Trend

Твоят живот е уникално сътрудничество между две големи чудеса: Реклама и Мода. Но какво искаше да постигне малкият Юлиaн и очакваше ли твоето име да се превърне в толкова известно в сферата на маркетинга по света? С цената на какво?

О, уау, толкова ме издигна с този въпрос. Много мило от твоя страна, но имам склонност винаги да стоя на земята – обективно погледнато, наистина съм изградил солидна кариера и доста впечатляващ отпечатък в индустрията, но все пак не правя нищо извънземно, свръхестествено, лечебно или научно. 

Да, аз също допринасям за промяната на нечий живот, но не до степента, в която други, далеч по-заслужили професионалисти го правят ежедневие. Продавам истории, мечти, стратегии и прогнози, но за мен това е просто ежедневие Някак си никога не съм искал работа с фиксирано работно време и едно определено място в офиса. Така че ето ме днес: имам 180 полета годишно, 150 нощувки, прекарани в хотели, и телефонен указател с координатите на най-влиятелните хора в съвременния бизнес. 

Дали бих избрал нещо различно? Може би, но частта, която винаги съм харесвал най-много, е точно тази, която кара всеки следващ ден да изглежда напълно различен. Единствената ми работна рутина е да нямам рутина – единственият постоянен модел, който можете да намерите, е моята многозадачност. Почти никога не работя само върху един проект, никога нямам само една работа и винаги се опитвам да жонглирам с неща от личния живот между моите задачи. 

Това е моето собствено виждане за това да управлявам всичко и да имам контрол. Работя с клиенти в 4 различни часови зони, понякога денят ми започва в 5 сутринта със среща в Zoom и завършва в 3 сутринта, когато прибирам изпълнителен директор на някоя от копаниите леко пиян в спалнята си след корпоративно събитие (смее се). 

Задачите ми наистина не отговарят на описание и сега, когато имам собствена агенция, не отговарям на никаква длъжностна характеристика – човек за всичко: от специални операции до почистване на сървъра.

Занимаваш се е и с brand transformation – в какво се състои работата ти в подобни случаи?

Като че ли това е една от най-любимите ми дисциплини в консултантския ми бизнес, заради която най-често ме канят да се колаборираме, но пък е една и от най-сложните и трудоемките. Да прекроиш, пренаредиш, преосмислиш и препозиционираш един бранд е понякога далеч по-трудно, отколкото да изградиш нов.

 Почти като това да реставрираш стара сграда – трябва да се съобразиш с десетки вече зададени параметри, предистория и какво ли още не и да работиш супер пунктуално, без да разклатиш или деформираш основната конструкция. 

Доизграждаш, премисляш, пребоядисваш, преаранжираш, анализираш кое да оставиш и с кой елемент да се разделиш, какво ново да добавиш, за да може всичко да изглежда все още автентично, но с добавен модерен почерк, с респект към миналото, с релевантност за времето сега и устойчивост за следващите години. 

Fashion

Конкретни кейсове, по който съм работил, са например Rimowa или Birkenstock – два още на пръв поглед изконно немски бранда, изцяло построени около функционалността и инженерния маниер на промотиране: съвсем обрано, без много glam, почти невзрачна визуална идентичност. 

Aко си спомним за тях преди 5-6 години, но с толкова много heritage, автентичност и иновация сама по себе си. Сега всички сме свидетели на това, че ако някой знае как да репозиционира бранда, да инжектира малко сексапил и модерен дух, дори и от прашасал инженерен бранд може да се изгради нещо великолепно, което всички да сочат за пример.

Явно няма да ни издадеш тайната на успеха, но сподели ни кои са някои от любимите ти дизайнери?

През цялата си кариера съм имал късмета не просто да срещна много от моите лични идоли, но и да работя с тях, да създаваме визии и нови брандове заедно и да правим устойчив и добър бизнес, така че именно личните ми отношения с много от тях ме затрудняват в избора на конкретни имена. 

За мен всички са специални и гениални в това, което правят. Моите супергерои са Джон Галиано, Фийби Фило, Мартин Маржела, Хелмут Ланг, Джил Сандер, Хайдер Акерман, Карл Лагерфелд и много други. Имам щастието да съм се срещал многократно с много от тях, но обичам най-вече да откривам нови имена – това е съществена част от работата ми и ме държи винаги развълнуван и любопитен и винаги нащрек да не пропусна нещо и някого в модния бизнес, в който и да е било край на света. Следя отблизо всичко и всеки, който се появява на модния небосклон, било то в Токио, Сеул, Лос Анджелис, Лондон или Прага…

Кой е най-мащабният проект, по който някога си работил и кой е следващият голям проект, върху който сега работиш?

Може би всичките ми проекти с Chanel и Rolls-Royce – те винаги изискват много усилия, време, креативност и търпение, но всичко това се възнаграждава. Колкото и трудно да е понякога, когато пред екипа или пред гостите на ревю или презентация се разкрие сюжет от приказни и неочаквани преживявания и радост за всички сетива, забравяш за жестокия труд и безсънните нощи по подготовката. 

Project

Не е за пренебрегване и фактът, че работиш с клиенти, за които бюджетът никога не е проблем, а най-лудите идеи са това, което те най-високо ценят. Това, върху което работя в момента, е също толкова вълнуващо, макар и в много по-малък мащаб – създавам център за млади дизайнери, платформа за иновации за голяма верига от Азиатските и Тихоокеански региони. Нещо много смело и в сътрудничество с всички влиятелни канали, платформи, медийни формати и личности от лайфстайл сферите на бизнеса.

Когато човек посети твоя Instagram, остава с впечатлението, че не следваш модни тенденции, но искаш сам да ги наложиш. Какво са за теб социалните мрежи?

Аз споделям своя собствен стил и използвам Instagram като мой своеобразен визуален дневник, а не непременно като платформа за продажба или еднолично популяризиране. Снимам ежедневието си на работа, по време на пътуване, в студиото, в офиса, на посещения във фабрики, по модни ревюта и търговски изложенияи – разбира се – моменти с приятели.

Като че ли съм малко потаен, когато става въпрос за вътрешния ми кръг от хора. Дизайнери, модели, музиканти, изпълнители, актьори, художници – толкова много популярни в нашето време лица, които успях да срещна досега и – за щастие – много от тях са станали близки до сърцето ми, но по принцип никога не ги използвам, за да подсиля образа си или да подчертавам личната си марка и експозиция. За мен моите връзки, приятелства и семейството са свещени. Славата никога не е била цел за мен, винаги съм искал да правя това, което харесвам.

Кой е най-големият урок, който научи от модата и какво искаш да предадеш към следващото модно поколение?

Модната индустрия отразява реалностите, в които живеем – разбира се, има много завист, конкуренция, желание да успееш, да бъдеш първият, най-добрият, най-богатият: точно както в живота. Уроците, които научих, са общочовешки и могат да се прилагат във всяка индустрия и сфера на живота. Най-ценното е да оставам верен на личните си ценности и убеждения, да бъда уважителен и да се отнасям към всеки с еднакво ниво на откритост, за да дам шанс на всеки да покаже своята най-добра страна и да се обградя с мили хора.

Innovation

Също така тази индустрия е наистина малка и в крайна сметка никога не знаеш кой стажант или асистент ще бъде следващият клиент, така че не злоупотребявайте с властовата позиция, която имате. Всe пак аз съм „Маркетинг Магьосник“ и знам, че в модата работи това, което някой знае как да се позиционира, маркетира, промотира, предложи и разпространи. 

Да събудиш желанието у клиента не е лека задача, но в наши дни е далеч по-леснопостижима. Ако можеш да създадеш хайп, значи си пробил, ако можеш да го задържиш и потенцираш, значи си почти гений, ако можеш да го монетизираш, значи вече си Милионер. Свидетели сме на толкова много посредствена мода – а и не само мода – но в новото време качеството не е основна съставна част на успеха, по-скоро трендът и моментният хайп. 

Да, разбира се, че сме свидетели – и слава Богу – на абсолютно противоположни тенденции в културата на потребление – рециклиране, повторна употреба, устойчивост – но ако говорим за глобалните, машинните и супер масовите бизнеси, движещите сили все още не са тези.

Не е тайна, че в индустриите, в които работя, контактите са най-големият капитал: аз съм голям късметлия, че срещнах толкова много невероятни хора в невероятни роли и да притежавам личния и директен достъп до тях – наистина помага. В наши дни всичко е взаимосвързано и да можеш да достигнеш до правилния човек, е много важно.

Как мислиш, че модата трябва да кара хората да се чувстват и как виждаш бъдещето на модата?

Модата е култура, изкуство, платформа, сцена и медия, за да изразите себе си, своето отношение към живота и света, настроения, нагласи, възгледи. Но освен всички тези по-дълбоки значения, това е и необходимост, съвсем битова стока, нещо, с което всички ние си служим, интерпретираме, играем – това са дрехите, които носим, цветовете, които избираме, обувките, които решаваме да купим, персонажът, когото обличаме сутрин.

 Щастлив съм да видя, че не само модата, но и обществото като цяло преминава процес на трансформация, здравословно развитие и много необходимия и като че ли позакъснял процес на освобождаване и демократизация. 

Vision

Свободата да изразяваш себе си блести в модата все повече и повече, въпреки че има все още места на Земята, където хората за съжаление не могат да бъдат това, което са, поради политически или религиозни стигми. Това ме влудява…

Кога да те очакваме в България?

Винаги обичам да се връщам в България – едни от най-скъпите ми хора и спомени са вкоренени там – и честно казано – ми предстои да се връщам все повече и по-често. 

За моя радост успях да убедя някои от марките, за които работя, да проучат и укрепят бизнес отношеията си в България, било то за производство на облекло или креативни процеси, така че аз в крайна сметка наблюдавам много отблизо тези процеси и задачи тук и така бизнес пътуванията ми винаги придобиват добавена стойност: усещането, че съм си у дома.

Количка