Di Verona

Интервю: Елица Стойчева

Maniac създаде
костюмите за 100 години Арена ди Верона

Преди около месец звезди от цял свят, политическият и артистичният елит на Италия се събраха, за да минат по червения килим за 100-годишнината на Оперния фестивал на Арена ди Верона. 

Сред тях бяха имена като иконата на италианското и световното кино София Лорен, Мат Дилън, Микеле Плачидо и Ал Бано,  както и представители на политическия елит, половината правителство и председателите на Сената и на Камарата на Италия. Всички те се любуваха на футуристичния сценографски прочит на „Аида“, дело на гениалния сценограф Стефано Пода, който за пореден път избра Елена Несторова и екипа на Maniac да създадат костюмите за над 160 музиканти, още толкова хористи и над 200 танцьори, мимове и статисти.  

Благодарение на целия екип на Maniac и със специалното съдействие на талантливата художничка Гергана Мантарлиева над 80 червени костюма с ръчно добавени сребърни апликации, камъни и нитове, които държат метални плочки, отразяващи светлината, също завладяха публиката и официалните гости. В допълнение към цялата атракция всички танцьори, мимове, статисти излизаха на сцената с бели костюми с принт и черни изчистени костюми отново дело на Maniac.

В годините Елена Несторова – собственик и главен дизайнер на Maniac – винаги ни е изненадвала с ефектни и безкрайно перфектно изработени мъжки и вече дамски тоалети, но какво е усещането да твориш изкуство заедно с най-големите имена в сферата в Европа, четете сега специално за Code Life Magazine.

Как се случи партньорството ви с екипа на Стефано Пода – един от най-великите сценографи, дизайнери на костюми и режисьори на оперни постановки на нашето време?

Fashion

Със Стефано Пода се познаваме още от 2019 година, когато Пловдив беше Европейска столица на културата и той постави неговата версия на „Орфей и Евридика“ . Тогава отново имаше нужда да се създадат костюми за цялата постановка. От операта в Пловдив веднага са осъзнали колко мащабен е проектът и ни потърсиха, защото вярваха, че можем да се справим. Още тогава се запознах със стила на работа. 

Стефано обича много цветните костюми, различните дължини и кройки. Така неусетно точно на рождения ми ден, 18 април, в ателието ми се появи един рошав италианец, който тропаше с крак и се сърдеше като малко дете, докато ми прави забележки по всички зададени модели. 

Аз успях обаче да му дам чаша вода, да го успокоя и да грабна ножицата и под неговото зорко око да коригираме, докато се получи жадуваното от него съвършенство. След това свалих всичко от манекена, качих го на машината, заших и му го показах, а той най-сетне въздъхна доволно и ми каза „Много съм щастлив! Фирма като вашата не съм срещал от 80-те години насам в Италия. Тогава имаше хора, на  които да споделиш какво искаш и те да го направят съвършено!“ 

 Така станахме сродни души.

 

Какво беше по-особеното при създаването на сценичните тоалети?

Особеностите при създаването на костюми за сцена са безброй. В ателието си имаме само 25 души и за нас бе огромно предизвикателство да изработим толкова различни и многобройни костюми. След „Орфей и Евридика“ разполагахме с пет дни, за да направим костюмите за следващото му представление „Силата на съдбата“. 

Стефано ни потопи в неговата лудост, буквално се случваше да шием преди самото излизане за генерална репетиция и едва когато костюмите ни се качиха на сцената, аз усетих насладата от тази работа, разбрах всъщност колко са важни костюмите в неговите постановки. 

Усетих с всичките си сетива защо Стефано държи на точното бяло, на всеки малък детайл, който често за нас е невидим, но той е гений, който изработва всичко за постановките си – от сценография през танц, а костюмите са последният щрих съвършенство.

Opera

За колко време изработихте впечатляващите 1200 костюма?

За „Аида“ Стефано ме предупреждаваше година по-рано, че очаква от мен най-доброто от най-доброто. Но крайната идея започнахме да развиваме едва през март. 

Стефано е космичен и вижда цялостната идея за сцената, за съдържанието и след това започва да гради визията за микроскопичните детайли като фибата в косата или всяка капса по костюмите. Верона обаче си остава най-голямото предизвикателство за нас. 

Този път нямахме дори точни мерки за голямата част от артистите. Буквално трябваше да уцелим всичко предварително. Принтът на костюмите бе на очи, което не позволява никакви отклонения в размери и форми. Този път по случай спектакъла за 100 години Арена ди Верона имахме честта да облечем освен хористите, мимасите, танцьорите, но и певците, които изпълняваха италианския химн на тържествената част.

Разбира се, това, че ще има официално откриване, на което ще присъства самият президент и ще бъде заснето от медии от цял свят, разбрахме едва седем дни преди спектакъла. За една седмица трябваше хорът да бъде преоблечен по точните пантонови цветове на италианското знаме. 

Е, успяхме и в момента, когато гледах всичко готово и прекрасно от ложите, няма да крия, избухнах в сълзи. Премиерата беше събитие, в което според мен имаше намеса на магични сили. Според всички прогнози ни грозеше буреносен дъжд и в момента, в който прелетяха тържествено изтребители и хорът трябваше да излезе, се изсипа адски дъжд. 

Публиката бе предупредена да изчака, защото според техните метеоролози дъждът ще бъде между осем и десет минути, а той спря на седмата. По италиански подсушиха всичко и операта започна.

Maniac

Докато правим интервюто, сте в Китай. Паднаха ли вече наистина границите пред българската мода, или те всъщност винаги са били само в съзнанието ни? 

Да, това беше 12-тото ми пътуване до Китай. За мен Изтокът е задължителен. Когато отида там, виждам такива иновации в модата като машини и материи, които при нас идват много много по-късно. 

При това посещение си купих машини. Харесвам ми как на Изток просто всичко се случва без скандали и напрежение.

Преди години пред камерата на Code fashion си пожелах да започнете производство и на дамска мода. И ето, че това е факт. Знам, че не спирате да творите, какво да очакваме за есента от вас?

Лудостта от операта леко ме отклони от дамската мода. Но не съм се отказала. Имам много идеи. От септември се надяваме да имаме и готова нова дамска колекция. Разбира се, нашият бранд ще продължи да набляга на мъжката мода. Очаквайте и в тази посока много изненади от нас. Няма да спираме да работим в посока на уникална мода, персонализирана за нашите клиенти.

Завършвам интервюто с един предизвестен въпрос и отговор, но няма как да не ви попитам, за да дадем още криле на модните мечти: Ако не си маниакално влюбен в Нейно Величество модата,  има ли шанс да успееш по пътя й?

О, не само трябва да ви влюбен, трябва да си и абсолютно луд. Лудостта е нещо задължително за хората, които творят. И за онези, които са около тях, разбира се, за да могат да ги понасят и да им помагат. Никой не може да направи нещо сам, екипът е всичко.

Към сайт Maniac.bg

Количка